اخبار گردشگری

کمپین های تبلیغاتی بازوی برندسازی گردشگری

#برندسازی مقصد یک ابزار #بازاریابی قدرتمند است که می تواند یک تصویر مثبت و لینک های عاطفی با بازدیدکنندگان بسازد.

برای معرفی یک محصول جدید یا احیای محصول موجود در یک شرکت و صنعت، تبلیغات گامی اولیه برای رسیدن به اهداف است. برند یک نام، اصطلاح، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از این عناصر است که برای شناسایی کالا یا خدمات یک فروشنده و ایجاد تمایز بین آنها و رقبا و با هدف بالا بردن آگاهی و ایجاد ادراک مثبت که در نهایت منجر به خرید شود، در نظر گرفته می شود. تبلیغات نیز به معنی روش هایی است که با پیام دادن، معرفی کردن، نشان دادن و برشمردن محاسن و موارد استفاده یک کالا یا خدمت و حتی یک ایده در مصرف کننده یا مخاطب احتمالی انگیزه و کشش ایجاد می کند و در انتخاب های او اثر می گذارد.

امروزه صنعت گردشگری با روند رو به رشد خود، به عنوان یک صنعت رقابتی در مقیاس جهانی به شمار می رود. برای داشتن سیر صعودی در معرفی و همچنین موفقیت کشورها در این میدان رقابتی باید برنامه ریزی های دقیقی از سوی متخصصان این امر صورت گیرد. ایجاد و بازاریابی محصولات گردشگری چه در سطح محلی و منطقه ای و چه در سطح بین المللی نیاز به شناخت و ارتقای این محصولات دارد و اینکه بتوان مقصدی را به برند تبدیل کرد، کمک قابل توجهی در رسیدن به موفقیت و مطلوبیت در این صنعت می کند.

برند به نوعی به عنوان ابزاری برای معرفی مقصد و هویت بخشیدن به آن و همچنین ایجاد تصویری در ذهن بازدیدکننده استفاده می شود. برای داشتن تصویری مناسب در دنیای گردشگری و در بین مقاصد مختلف، داشتن برند مناسب همراه با معیارها و ویژگی های مقصد موردنظر که به خوبی حس موجود در مقصد را به بازدیدکننده منتقل کند، لازمه این کار است. هنگامی که بازدیدکننده ارتباط موثر و عمیقی با محصول یا برند خاصی برقرار کند و به تصویر ذهنی مطلوب از برند مقصد برسد، انتخاب محصول یا مقصد خاص برای او آسان تر خواهد بود.

برندسازی مقصد یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که می تواند یک تصویر مثبت و لینک های عاطفی با بازدیدکنندگان بسازد و پی ریزی برندسازی مقصد یک تجربه ادراکی است که بازدیدکننده در مقصد خواهد داشت. در واقع برند مقاصد گردشگری، اطلاعاتی را قبل از سفر به گردشگر می دهد تا مقصد را شناسایی و تعیین هویت کرده و آن را از رقبایش متمایز کند و انتظارات گردشگر را از سفر پیش رو شکل دهد. به طور کلی می توان گفت نتایج برندسازی موثر و قوی ایجاد ارتباط بین نماد و مقصد از سوی مسافران، ایجاد ارتباط عاطفی و کاهش ریسک ادراکی، ایجاد یک تصویر مطلوب، تثبیت موقعیت مقصد، دسترسی به قلب و ذهن مشتریان، جذب مستقیم شرکای خارجی در سرمایه گذاری و صنعت و ایجاد ارزش های فرهنگی است.

برندسازی در توریسم ایران

از آنجایی که صنعت گردشگری بخشی از ساختار تولید اقتصادی به شمار می رود و توسعه گردشگری و تبلیغات از نزدیک به یکدیگر گره خورده اند، تبلیغات می تواند نقش مهمی در توسعه تولید، درآمد و اشتغال داشته باشد؛ به طوری که توجه ویژه به آن می تواند به موفقیت در رقابت بین المللی برای گردشگری و بازاریابی منجر شود. ایران به رغم در اختیار داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی غنی در بسیاری از شهرهای خود، هنوز نتوانسته است به عنوان یک مقصد گردشگری از برند مناسبی برای اکثر شهرها و مقاصد خود برخوردار باشد. برای معرفی مقاصد و برندهای گردشگری ابزارهای بسیاری وجود دارد که به نظر می رسد یکی از عوامل مهم موثر بر برندسازی برگزاری کمپین های تبلیغاتی به ویژه در فضای مجازی است. یک طرح برندسازی زمانی کامل و توام با جذب گردشگر است که هر دو مولفه ایجاد برند و تبلیغات را کنار هم داشته باشد. کمپین های تبلیغاتی با ابزارهای ارتباطی بازاریابی نقش موثری در معرفی برندها ایفا می کند که استفاده درست و بجا از این ابزار تبلیغاتی در کشور ما متناسب با قابلیت ها و جاذبه های گردشگری موجود نیست.

کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از برنامه های مستقل اما هماهنگ تبلیغاتی، رسانه ای، پیشبردی و روابط عمومی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی در رسانه های مختلف صوتی، تصویری، چاپی، اینترنتی و محیطی است که با یک محتوا و مضمون مشترک اما پیام های متنوع و گوناگون در یک دوره زمانی معین و با بودجه ای معین برای دستیابی به هدف های کمی و کیفی معین طراحی و اجرا می شود، بنابراین کمپین های تبلیغاتی با ابزارهای ارتباطی بازاریابی نقش موثری در معرفی برندها ایفا می کند که استفاده درست و بجا از این ابزار تبلیغاتی می تواند کمک شایان توجهی به معرفی یک برند و محصول داشته باشد. دو هدف شرکت ها برای تصمیم گیری در مورد کمپین های تبلیغاتی عبارت است از: رسیدن به بالاترین درجه تاثیرگذاری بر مخاطبان و کاهش هزینه های تبلیغاتی تا حد امکان.

کمپین های تبلیغاتی با استفاده از ابزارهای متنوع تبلیغاتی می توانند نظم و انسجام را در تبلیغ یک برند فراهم آورند. از طرف دیگر برند کردن یک مقصد در سطح بین المللی و یا منطقه ای، تبلیغات موثر و گسترده ای را طلب می کند. بنابراین می توان از تاثیرات مثبت یک کمپین تبلیغاتی برای مقاصد و جاذبه های گردشگری و کمک به برندسازی مقصد گردشگری استفاده کرد. این رابطه بین برندسازی و تبلیغات دلیلی است برای اهمیت و ضرورت این مساله و اینکه مدیران و برنامه ریزان این صنعت توجه بیشتری به موضوع برندسازی مقصد واستفاده از کمپین های تبلیغاتی برای داشتن تبلیغات یکپارچه و منسجم، برای رشد صنعت گردشگری داشته باشند.