اخبار گردشگری

توسعه پایدار گردشگری در استان مرکزی با رویکرد بوم گردی

به گزارش ایرنا، گردشگری در کنار صنعت، خدمات و کشاورزی، یکی از کفه های مهم در رونق اقتصادی محسوب می شود و بوم گردی فرصتی است که در ایران و استان مرکزی تنها نیازمند نگاه ساختاری و نظارت اصولی است تا بارور شود.
بوم گردی اشتغالزایی جمعی خانوار را در مقیاس کوچک رقم می زند و توسعه این شاخه گردشگری علاوه بر تولید ثروت و شغل، سازگار با محیط زیست است و تجارب ماندگار را برای گردشگران به همراه دارد.
استان مرکزی با بهره مندی از اقلیم کوهستانی، کویر و چشم اندازهای طبیعی، روستاهای هدف جاذب و دیدنی از کانون های مهم در قلب ایران اسلامی به شمار می رود که گردشگر پذیر است و می طلبد که مقوله بومگردی به عنوان یکی از سیاست های محوری در اقتصاد محلی و روستایی در آن رونق بگیرد.
اقامتگاه های بوم گردی به شکل حرفه ای به عنوان زیرشاخه ای از کسب و کارهای کوچک از سال ۱۹۹۴ میلادی به جهان کلید خورد و با وجود ظرفیت های مناسب این مهم در ایران نیز در حال رشد است و استان مرکزی نیز بایستی در این زمینه اقدامات جدی تری را به انجام رساند.
اقامتگاه های بوم گردی برای نخستین بار در سمینار بین المللی در خلیج ماهو در جزایر ویرجین آمریکا مطرح شد و اینک این حوزه در صنعت گردشگری به عنوان یکی از کانون های محرک اشتغال و درآمدزایی حرفه ای در دنیا حرف های زیادی را برای گفتن دارد.
بوم گردی و اقامتگاه های محلی و روستایی علاوه بر مزیت های اقتصادی در حوزه حفظ و اشاعه خرده فرهنگ های بومی و هویت فرهنگی هر خطه اثر مستقیم دارد و راهی است تا به صورت ملموس آشتی با طبیعت و زیست محلی تجربه شود.
از ویژگی های این اقامتگاهها این است که، از روش های پایدار برای به دست آوردن آب مصرفی و کاهش مصرف آن را استفاده کنند، مجهز به سیستم کارآمد دفع پسماند و فاضلاب هستند و از منابع انرژی جایگزین با رعایت اصول پایداری بهره می برند و شکل گیری این سیستم به طور کامل درصنعت بوم گردی باید بر مبنای تحقیقات اصولی و در راستای توسعه پایدار در استان مرکزی دنبال شود.
در حال حاضر با گسترش این گونه اقامتگاهها، فرصت های خوبی در زمینه توسعه سفرهای طبیعت گردی در میان خانواده های ایرانی فراهم شده است.
اکوکمپ کویری متین آباد در محدوده شهرستان نطنز، بوم کلبه ترکمن در مجاورت پارک ملی گلستان و اقامتگاه های بوم گردی خانواده های آل داوود و طباطبایی در استان اصفهان در کویر مرکزی ایران، نمونه های موفقی از این دست هستند و در استان مرکزی نیز باید گسترش این گونه اقامتگاه ها در قالب شبکه ای با عنوان خوشه سار بوم گردی به صورت هدفمند دنبال شود.
دولت تدبیر و امید یکی از اولویت های اقتصاد گردشگری را بر بوم گردی ترسیم کرده و از سرمایه گذارانی که با ایجاد فضای مطلوب در این حوزه گام برمی دارند حمایت می کند و می طلبد از این فرصت برای توسعه علمی زیرساخت های گردشگری به بهترین شکل ممکن در استان مرکزی نیز بهره گرفته شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۳۱ اقامتگاه بوم گردی درکمیته برنامه ریزی اقامتگاه های بوم گردی استان مصوب شده که ۶ مورد از آن ها در محلات، هزواره، انجدان، تفرش مجوز فعالیت گرفته اند و بقیه در حال اخذ مجوز فعالیت هستند.
سیدحسن حسینی افزود: ۳۸ طرح هتلینگ در موضوع گردشگری و ۳۱ اقامتگاه بوم گردی از موضوعات اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی است که در حوزه صنعت گردشگری با قوت پی گرفته می شود.
وی بیان کرد: پرداخت یک میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود چهاردرصد از صندوق کار آفرینی امید با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان ایجاد اقامتگاه بوم گردی از جمله مشوق ها و همکاری مجموعه میراث فرهنگی با متقاضیان برای توسعه این بخش گردشگری در استان است.
وی اظهار کرد: این میزان تسهیلات با نظر کارشناسی به منظور مرمت، بازسازی، تعمیر و تجهیز اقامتگاه های بوم گردی به متقاضیان پرداخت می شود.
وی گفت: گردشگران علاقه مند به حضور در این اقامتگاه ها در خانه های قدیمی به دور از فضای شهری، از غذاهای سنتی و یا آیین های بومی، محلی و مذهبی و فضای آرام روستا بهرمند می گیرند و سفر دلنشین و انرژی مضاعف هدیه بوم گری به آنان است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه اقامتگاه های بوم گردی در استان مرکزی مهرماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است پیش بینی می شود جذب گردشگر در این مراکز چشمگیر باشد.
حسینی توضیح داد: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و اشتغال پایدار در طرح های ضربتی از شاخص های برنامه ششم توسعه است و در استان مرکزی در مرحله اول در روستای آهو و هزاوه با اختصاص چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار پیشبرد برنامه بومگردی کلید خورده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۱۹ روستای دیگر این استان نیز در مرحله دوم اولویت فعالیت اقامتگاه های بوم گردی و اشتغال پایدار هستند.
حسینی افزود: با توجه به استعداد و ظرفیت گردشگری دراستان مرکزی تا پایان امسال ۱۴ اقامتگاه بوم گردی در این استان فعال می شود.
وی اظهار کرد: همکاری بنیاد مسکن و اماکن نیروی انتظامی در تسریع د روند اخذ مجوز و فعالیت اقامتگاه بوم گردی در استان اهمیت زیادی دارد.
مسعود ابراهیمی از متقاضیان راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در شهرستان خمین گفت: اسفند ماه پارسال مجوز اقامتگاه بوم گردی در روستای ‘به دشت’ خمین را اخذ کرده ام و برای دریافت تسهیلات مورد نظر اقدام شده است.
وی افزود: با توجه به ظرفیت مطلوب سنگ نگاره های خمین برای جذب گردشگر ، راه اندازی اقامتگاه در روستای به دشت که به این مجموعه نزدیک است از اهدافی است که دنبال می شود.
وی توضیح داد: وجود چهار کبوترخانه، فضای سرسبزی روستا، آرامش و هوای مطلوب، مزارع پسته و زعفران در فصل برداشت محصول از دیگر ویژگی های اقامتگاه بوم گردی به دشت خمین باشد.
ابراهیمی گفت: استفاده از ظرفیت بوم گردی با فراهم شدن بستر لازم از جمله تسهیلات بانکی محقق می شود و درهمین راستا از مسئولان ذیربط درخواست می شود برای سرعت بخشی به راه اندازی این اقامتگاه ها، فرآیند اداری را کاهش دهند و به اشتغال روستایی که از اهداف اقتصاد مقاومتی است، توجه شود.
متقاضی اقامتگاه بوم گردی در نراق گفت: به منظور ایجاد اقامتگاه بومگردی، خانه تاریخی حاج محمد ابراهیم با قدمت ۱۸۰سال را مرمت شده است و درحال بازسازی این مجموعه فاخر هستیم.
فاطمه میرسلطانی افزود: در مرحله مرمت بخش بیرونی این اثر تاریخی تاکنون ۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و برای تجهیز آن یک میلیارد ریال اعتبار لازم است.
وی، قدمت و نوع معماری خانه تاریخی حاج محمد ابراهیم نراق، مناظر طبیعی چشم نواز، مجاورت آن با باغ های گل را از ویژگی های این اقامتگاه بوم گردی در شهر نراق شهرستان محلات عنوان کرد.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین