اخبار گردشگری

نویسندگان، شاعران و محققان ادبی ایران و چین گرد هم می آیند

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، به مناسبت حضور ایران به عنوان میهمان ویژه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن نشست «پل ادبی ایران و چین» پنجشنبه ۵ مردادماه با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و منتقدان دو کشور در محل مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.
ایران و چین دو کشور باستانی قاره آسیا هر دو دارای سابقه طولانی و تاریخ و تمدنی غنی هستند و در دوران باستان، این دو کشور از طریق جاده معروف ابریشم که از مشرق تا مغرب امتداد داشت و خطوط دریایی‌ که از دریای چین به خلیج فارس کشیده می‌شد، با یکدیگر پیوند داشتند.
قدمت دوستی دیرینه و عمیق ایران و چین به بیش از دو هزار سال می‌رسد و روابط فرهنگی ایران و چین در قرن پنجم میلادی چنان توسعه یافت که این دوره را «عصر طلایی» فرهنگ و ادب ایران در چین دانسته‌اند.
زبان و ادب فارسی در چین بسیار رواج داشته و زبان فرهنگی و دینی مسلمانان بوده، مشترکات فراوانی میان فرهنگ ایران و چین در حوزه فلسفه، هنر و ادبیات دیده می‌شود اما شناخت مردم دو کشور از ادبیات معاصر و تحولات ادبی که در قرن بیستم رخ داده، اندک است.
با توجه به ضرورت معرفی بیشتر ادبیات معاصر ایران و چین در دو کشور، به دعوت مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب و موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، هیاتی از انجمن نویسندگان، شاعران و محققان ادبی دو کشور دیدار و گفت‌وگو دارند و به بهانه حضور ایران به عنوان مهمان ویژه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن، نشستی با حضور شاعران و منتقدان دو کشور به بررسی تشکیل «پل ادبی ایران و چین» اختصاص یافته است.
در این نشست چند تن از نویسندگان چینی مانند لی یی مینگ، سوی آیجن، هوون جیان، لی‌شاو جون، فوشیو پینگ، یان سی شوی، یوگویلی و جمعی از نویسندگان، شاعران و محققان ایرانی حضور داشته و درباره ادبیات معاصر دو کشور گفت‌وگو می‌ کنند.
این نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر (بخارست) نبش کوچه سوم، پلاک ۸ برگزار می شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.
بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن از اول تا پنجم شهریورماه برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» به عنوان مهمان ویژه در این رویداد فرهنگی شرکت می کند.
فراهنگ**۱۸۸۰**۱۰۵۵
خبرنگار: پروین اروجی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین