اخبار گردشگری

آغاز طرح بیمه هنرمندان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد

محمود باقری در گفت و گو با ایرنا افزود: بیمه هنرمندان به دنبال موافقت مجلس شورای اسلامی و همچنین نشست‌های کارشناسی شورای عالی میراث فرهنگی در خصوص بیمه صنعتگران صنایع دستی صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد که طبق این مصوبه از امروز شنبه هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با مراجعه به ادارات میراث فرهنگی در شهرستان‌های استان می‌توانند مراحل تشکیل پرونده خود را پیگیری کنند.
عضو کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: حوزه صنایع دستی استان دارای قابلیت‌های چشمگیری است و در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی هر چه بیشتر در این بخش اقدام‌های لازم برای کمک به هنرمندان توسط مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تاکنون ۹ هزار هنرمند صنایع دستی در استان ساماندهی شده‌اند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این آمار تا پایان امسال به حدود ۱۱ هزار نفر افزایش می‌یابد.
باقری با بیان اینکه از ۹ هزار هنرمندی که در حوزه صنایع دستی ساماندهی شده، پیش از این تعدادی بیمه شده‌اند، یادآور شد: بیمه هنرمندان صنایع دستی برای متقاضیان جدید است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از مزایا و نقاط قوت حوزه صنایع دستی امکان ایجاد چند فرصت شغلی با هزینه‌های محدود است.
وی ابراز داشت: حوزه صنایع دستی صنعتی اشتغال‌زا و ارز آور بوده و زمینه‌ساز درآمدزایی، تولید و اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
بهمن شهبازی رئیس انجمن صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پیشتراز بیمه نبودن هنرمندان صنایع دستی استان گلایه و بر پیگیری این موضوع از سوی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد تا هنرمندان حوزه صنایع دستی از حداقل امنیت شغلی برخوردار شوند.
بهمن شهبازی معتقد است که صنایع دستی بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و حمایت از خانواده‌ها، روستاییان و عشایر در این زمینه به توانمندی آنها منجر می‌شود.
با حمایت سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته هنرهایی مانند سیاه‌چادربافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و غیره که به علت غفلت به فراموشی سپرده شده بود احیا شد که در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایع دستی مؤثر بوده‌ است.
احیای هنرهای منسوخ شده و رونق تولید در روستاها، اهدای تسهیلات ارزان قیمت، راه‎اندازی کارگاه‏‌های تولیدی صنایع دستی و اعطای گواهینامه معتبر صنایع دستی به هنرمندان از مهم‌ترین اقدامات دولت و میراث فرهنگی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان است.
به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، چهار فروشگاه صنایع دستی در سطح استان فعال است.
پریسا راد بیان کرد: هم اکنون ۱۶ آموزشگاه صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۷ درصد در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
راد گفت: ۶۶ کارگاه تولیدی صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۴۹ مورد فعال و مابقی به دلیل نبود نقدینگی غیرفعال است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گلیم بافی، معرق، لباس‌های محلی، زیورآلات سنتی، گوهر تراشی و چرم از جمله شاخه‌های تولیدی این کارگاه‌هاست.
براساس آمار موجود، سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت و ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
۱۶۶۲/۶۱۱۰

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین