اخبار گردشگری

الگوی بازاریابی توریسم در لیک دیستریکت بریتانیا

 

برای بهبود وضعیت گردشگری در این منطقه از مدت‌ها پیش تدابیری اندیشیده شده بود. از جمله این تدابیر، به وجود آوردن ۳۵۰۰ کیلومتر «حق عبور» برای عموم مردم است که موجب می‌شود این محل تبدیل به مکان جذابی برای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و برخی دیگر از فعالیت‌های این چنینی شود و همین امر تقاضا برای گردشگری در آن را افزایش دهد. احداث مسیرهایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری در کوهستان، ورزش‌های آبی، تماشای حیات وحش، فعالیت‌های پروازی و پاراگلایدری و نیز اسب‌سواری و برخی فعالیت‌های دیگر از جمله کارهایی بوده که برای جذب گردشگران مختلف به این منطقه مد نظر قرار گرفته است. از جمله اقدامات دیگری که در این راستا انجام شده و تاثیرات مثبتی بر بازاریابی این منطقه و جذب گردشگران داشته‌اند، عبارت است از:

• بهبود خدمات حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ترافیک برای غلبه بر مشکل ازدحام و کاستن از میزان وقفه‌های ایجاد شده.

• ایجاد یک شبکه کرایه برای خودرو، دوچرخه در این منطقه و ایجاد ایستگاه‌های شارژ مجدد برای خودروهای الکتریکی.

• توسعه شبکه‌های ایمن و پیوسته‌ای برای استفاده گردشگران و در نظر گرفتن برخی تسهیلات برای ویلچرها.

• ایجاد بازاریابی هدفمند و مبتنی بر اطلاعات که طراحی شده تا تغییرات رفتار سفر گردشگران را در این منطقه با ارائه آمار و ارقام نشان دهد.

 

نسخه‌هایی برای ایران

با توجه به تاکیدی که مسوولان گردشگری این بخش بر توریسم فرهنگی و نقش مهم صنعت توریسم در این محدوده داشته‌اند، توانسته‌اند به رشد خوبی در این حوزه دست یابند. واقعیت این است که این منطقه سنت تاریخی قدرتمندی از ادبیات و هنر دارد و از آنجا که کارهای بسیار معروف و معتبری در نثر و شعر در این منطقه نوشته شده‌اند و شاعرانی همچون بئاتریس پاتر و ویلیام وردزورث در آن سکونت داشته‌اند، تبلیغاتی بر اساس معرفی توریسم فرهنگی در این منطقه که زیبایی‌های طبیعی فراوانی دارد، شکل گرفته است. این رویکرد بازاریابی، برای مقاصد طبیعی می‌تواند در ایران نیز به‌کار گرفته شود؛ برای مثال در استان‌های شمالی کشور که خانه برخی هنرمندان در آن قرار داشته و ظرفیت‌های طبیعی فراوانی نیز برای گردشگری وجود دارد، می‌توان از طریق این بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر توریسم فرهنگی به رواج گردشگری در این مناطق و افزایش تعداد گردشگران دست زد.

البته این مورد بیشتر در مورد توریسم داخلی می‌تواند موثر باشد و کمتر بر جذب گردشگران خارجی موثر است. مسوولان گردشگری در لیک دیستریکت دست به ثبت جهانی این منطقه نیز زده‌اند که این امر خود موجب اعتبار جهانی این منطقه شده است. شاید بتوان مشابه چنین اقدامی را در مورد جنگل‌های هیرکانی که به تازگی در مسیر ثبت جهانی شدن قرار گرفته است، انجام داد و به این ترتیب گردشگران کشورهای دیگر را نیز به این منطقه جذب کرد.  تورگردانان فعال در این منطقه، برای جلب توجه عموم دست به ارائه بسته‌های سفر مختلفی زده‌اند که از آن جمله می‌توان به برگزاری بسته‌های سفر خاصی مانند مهارت‌های زنده ماندن، پیاده‌روی‌های شبانه و قایقرانی در شب اشاره کرد. علاوه‌بر این، بسته‌های فرهنگی را نیز تدارک دیده‌اند تا گروه‌های مختلف را به این منطقه جذب کنند. این بسته‌های فرهنگی شامل بازدید از باغ‌ها، ساختمان‌های فرهنگی، موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری می‌شود.

افزون بر این دو مورد، برنامه‌هایی برای آخر هفته‌های مجلل در این منطقه تدارک دیده شده است که شامل اسپاها، کروزهای دریاچه‌ای و موارد دیگری از این قبیل می‌شود. همچنین در این منطقه با استفاده از یک بلیت ورودی خاص می‌توان از بیش از ۲۰ جاذبه محبوب بازدید به عمل آورد که گردشگری در این منطقه را قوت بیشتری می‌بخشد. صنایع اقامتی متنوعی نیز در این منطقه تدارک دیده شده‌اند و نیازهای گردشگران مختلف را با هزینه‌های متفاوت پوشش می‌دهند. برای مثال در این بخش علاوه‌بر هتل‌ها که معمولا گران‌قیمت‌تر هستند، محل‌های کمپ و اردو زدن، مهمان‌خانه‌ها و مسافرخانه‌هایی نیز وجود دارند که اقامت و غذا را با هزینه کمتری در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.  منطقه لیک دیستریکت از صدها کسب و کار کوچک مرتبط با گردشگری ساخته شده و مثال خوب و موفقی از اقدامات مختلف و بازاریابی است که منجر به پیدایش یک محل گردشگری مناسب و پر بازدید شده است.