اخبار گردشگری

ورود داوران بین المللی شورای جهانی صنایع دستی به سیرجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان شامگاه جمعه در حاشیه استقبال از این داوران بین المللی به خبرنگار ایرنا گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در این سفر ۲روزه موضوعاتی چون آموزش، تولید و تجارت گلیم شیریکی پیچ سیرجان را مورد بررسی قرار خواهند داد.
محمود وفایی افزود:این داوران جهانی فردا (شنبه )بازدیدهای خود را از موزه گلیم سیرجان ، کارگاهها و دارهای گلیم بافی روستای دارستان که به لحاظ تعدد دارهای قالی و منحصر بفر بودن دست بافته های صنعت دستی به دهکده جهانی گلیم شهرت یافته خواهند داشت .
وی اضافه کرد :این ناظران در خاتمه بازدید خود کنفرانس خبری را با حضور خبرنگاران داشت و در این کنفرانس خبری نتایج ارزیابی خود را ارائه خواهند داد.
نماینده مردم شهرستانهای سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود :با سفر ارزیابان سازمان یونسکو و ثبت جهانی گلیم روستای دارستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم شناخته خواهد شد.
شهباز حسن پور افزود: سیرجان مهم‌ترین مرکز دادوستد قالی‌های افشاری‌باف است و با این اقدام یونسکو قطعا از زوال هنر ناب بافندگان سیرجانی جلوگیری خواهد شد و فصل جدیدی برای ماندگاری و توسعه این هنر فاخر آغاز می شود.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: به همت فعالان عرصه گلیم و مسوولان استانی و شهرستان از سال گذشته، مقدمات ثبت جهانی گلیم‌ شیریکی‌پیچ سیرجان آغاز شده است.
وی افزود: بیش از ۱۴ هزار بافنده در سیرجان وجود دارد که در صورت جهانی شدن گلیم شیریکی‌پیچ، می‌توان از هنر ارزشمند آنها حمایت بیشتری کرد.
وی گفت: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان از معروف‌ترین دست‌بافته‌های ایرانی است که به سبب قدمت، اصالت و ویژگی‌های بی‌نظیری که در روش بافت آن وجود دارد، نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شده است.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر افزود: فعالیت‌های مستندنگاری این هنر سنتی از سوی مسوولان استان کرمان و شهرستان سیرجان از سال گذشته شروع شده است .
حسن پور بافت گلیم را بخش مهمی از اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری سیرجان دانست و افزود: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان بسیاری از معیارهای انتخاب اثر برای ثبت در فهرست میراث جهانی از جمله این معیار که نمایانگر دستآوردی بی نظیر از نبوع هنری بشر باشد را دارد و امیدوارم با ثبت جهانی این هنر ارزشمند، دریچه‌های جدیدی به روی بافندگان گلیم سیرجان گشوده شود.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهرستان سیرجان یکی‌ از با سابقه‌ترین مناطق گلیم‌بافی در ایران به شمار می‌رود که صرف‌نظر از عشایر و روستاییان، بسیاری از زنان و دختران شهرنشین نیز به این کار مشغولند.
حسن پور ادامه داد: ظرفیت بالای هنری و کاربردی این گلیم، طی چند دهه گذشته تولیدکنندگان بسیاری را به سمت قطب اصلی تولید این محصول سوق داده، به نحوی که امروزه تولیدات این منطقه سهم عمده‌ای از مصارف داخلی و صادرات خارجی را به خود اختصاص داده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم امروز در صفحه توئیتر خود همزمان با ورود این دواران بین المللی به کشور نوشته بود : گلیم شیریکی پیچ سیرجان در آستانه جهانی شدن قرار دارد.
زهرا احمدی پور با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود در توئیتر و انتشار عکسی از بانوان سیرجانی در حال بافت این گلیم نوشت: زنان سیرجانی پابه پای مردان رج به رج شانه می زنند و گلیم می بافند.
گلیم شیریکی‌پیچ از شاخص‌ترین دست ‌بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در۲۵کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
خبرنگار: محمد ایران نژاد** انتشار : بهنام احمدی *
۷۴۳۵/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین