اخبار گردشگری

سازمان میراث فرهنگی از شهرداری های مجری طرح های گردشگری حمایت می کند

به گزارش ایرنا، میرهادی قره سید رومیانی روز جمعه در جلسه کارگروه گردشگری شهر ایزدخواست در شمال فارس افزود: در این راستا لازم است که گزارش فعالیت ها در این حوزه تدوین و زمینه حمایت از شهرداری ها فراهم شود.
وی در این جلسه همچنین با اشاره به بازدید خود از قلعه تاریخی ایزدخواست واقع در شهرستان آباده گفت: ردیف بودجه ای جداگانه برای مرمت اضطراری این قلعه در نظر گرفته شده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی شهر ایزدخواست افزود: با برنامه ریزی برای برگزاری رویدادها، جشنواره ها و برنامه های آیینی می توان این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرد.
نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: حضور بخش خصوصی در شهر باستانی ایزدخواست، منطقه گردشگری خسروشیرین و چنار می تواند باعث رونق صنعت گردشگری در استان فارس و شهرستان آباده شود.
رحیم زارع حمایت از سرمایه گذاران بخش میراث فرهنگی را از مهم ترین راه های نگهداری و حفظ آثار باستانی و ملی دانست و افزود: حضور بخش خصوصی در شهر باستانی ایزدخواست، منطقه گردشگری خسروشیرین و چنار می تواند باعث رونق صنعت گردشگری در استان فارس و شهرستان آباده شود.
وی ایجاد پژوهشگاه میراث فرهنگی در شهر ایزدخواست و ثبت قلعه ساسانی در فهرست یونسکو را از خواسته های مردم این شهر دانست و اظهار داشت: تاسیس این پایگاه پژوهشی می تواند زمینه ساز اشتغالزایی دائم و هم ثبت اثر شاخص قلعه ساسانی ایزدخواست در فهرست یونسکو شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه طرح بررسی، مطالعه و شناخت قلعه ایزدخواست با تخصیص اعتبار یک میلیارد ریال و استقرار یک گروه نقشه بردار در حال انجام است، گفت: در ۲ ماه آینده همه مجموعه مستندنگاری می شود و با اتمام طرح، پیگیری های لازم برای در اختیار گرفتن اعتبارات بیشتر در مبحث مرمت، بازسازی و خوانا سازی معابر انجام خواهد شد.
مصیب امیری با اشاره به ظرفیت های موجود در صنایع دستی ایزدخواست افزود: می توان با هماهنگی اتحادیه صنایع دستی استان فارس در جهت به فروش رساندن تولیدات مازاد هنرمندان صنایع دستی شهر ایزدخواست در سطح استان و اماکن گردشگری به رونق صنایع دستی و ایجاد اشتغال آنها کمک شایانی کرد.
شهر باستانی ایزدخواست به عنوان دروازه ورودی فارس از سمت شمال در شهرستان آباده واقع است و در فاصله ۳۳۰کیلومتری شمال شهر شیراز قرار گرفته است.
قلعه و پل ایزدخواست، کاروانسرا و خانه‌های قدیمی روستایی از جمله آثار تاریخی شهر ایزدخواست هستند.
قلعه ایزدخواست متعلق به دوران ساسانیان را می‌توان یکی از شاخص‌ترین آثار این منطقه توصیف کرد که با سبک معماری خود یکی از نمونه های جالب توجه شهرسازی و مهندسی زمان قدیم ایران است.
۲۰۲۷
خبرنگار: سعادت ** انتشاردهنده: نجفی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین