اخبار گردشگری

روستای سینک

نام سینک

با توجه به اینکه موقعیت روستا در دو طرف رودخانه عبوری و در دامنه سراشیبی مشرف به رودخانه قرار گرفته است،و در اصطلاح محلی به دامنه سینه گفته می شده،احتمالاً بنام سینه کوه بوده و در اثر مرور زمان بنام سینک تلفظ شده است.

تاریخ سینک

با توجه به آثاری که در حفاری بعضی از نقاط روستا انجام گرفته بود آثاری مربوط به قبل از اسلام و دوره زرتشت یافته شده است .

از طرفی چون لهجه و اصطلاحات محلی روستای سینک، بسیار متمایز از روستاهای مجاور و لواسان می باشد ،شباهت زیادی دارد به روستای گلیارد دماوند و فشم و میگون که از روستاهای قدیمی این منطقه دماوند سابق قلمداد می شود، میرساند که دارای قدمت زیادی می باشد.

جقرافیای سینک

سینک در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز بنام کوه چهار چشمه قرار دارد و یکی از ییلاقات قدیم تهران بوده که دارای آب و هوای بسیار مناسب کوهستانی می باشد . با توجه به اینکه بافت روستا در دو طرف مسیر رودخانه افجه قرار دارد و از نظر جابجایی هوا شرایط بسیار مناسبی دارد ، کمتر روستای لواسان چنین آب و هوای مطبوعی دارد.

اسامی صحرا های سینک در گذشته و حال

دَشتِهان، عَرقَش، علایینی، لَش علی،بالا باغ، پَهلو دَره، تنگه فار، خُمچال، سُروکه پایین، سُروکه بالا، سَرلوک، باغ علی، گِلنوا که این محلات در اطراف بافت روستا قرار دارند.

مزارع کشاورزی شامل:

چهار چشمه، گَرمابَک، همه بوستان، چِکِنِه پِلِه، اَعلان بالا، اَعلان پایین، نِیِستانَک دره، واشَنَدر، پَنبه زار می باشد
آدرس پستی سینک

استان تهران-شهرستان شمیران- بخش لواسان- روستای سینک .

از شمال به دامنه رشته کوه البرز و روستای افجه

از غرب با روستاهای انباج و هنزک و ناران

از شرق با روستای برگجهان و نیکنامده

از جنوب با روستاهای سبو کوچک و سبو بزرگ و ساحل و سد لتیان محصور شده است.

روستای سینک

روستای سینکروستای سینک