اخبار گردشگری

سالانه ۴۰ هزار مترمربع گلیم در سیرجان بافته می شود

به گزارش ایرنا منصور مکی آبادی سه شنبه در حاشیه بازدید از شاخص های موجود برای ثبت جهانی گلیم به نام شهرستان سیرجان و روستای جهانی گلیم به نام دارستان افزود: با این اقدام افتخار آفرین خلاقیت های هنری که حاصل سرپنجه زنان روستایی و عشایر سیرجان می باشد و بر گرفته از تلاش و هنرخلاق آنان است، ملی و جهانی خواهد شد.
وی بیان کرد: از ۲ سال پیش استعدادها و زیرساخت های هنر گلیم زنان روستای دارستان که از نامش پیداست، تقویت شد تا بتوانیم سیرجان را به عنوان شهر جهانی گلیم و دارستان را به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی کنیم.
وی گفت: این رویداد ملی و میهنی که موجب افتخار استان پهناور کرمان است، شنبه آینده مورد بازدید داوران بین المللی قرار می گیرد.
فرماندار سیرجان اظهار کرد: گلیم شیرکی پیچ به معنای گلیمی است که شریکی زنان روستایی می بافتند و نقش آن از ذهن پاک و هنر این زنان بر روی بافته ها نقش می بست و امروز این هنر چشم جهانیان را گرفته تا ثبت جهانی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم در این بازدید گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ملی گلیم به نام شهرستان سیرجان را انجام داد و با پیشنهاد این سازمان و شاخص های موجود گلیم شیرکی پیچ سیرجان در آستانه ثبت جهانی است.
محمود وفایی بیان کرد: ارزیابان و داوران بین المللی به همراه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی شنبه آینده ۳۱ تیرماه به همراه استاندار کرمان و مسئولان حوزه های مرتبط استان به سیرجان می آیند تا ضمن بازدید در راستای ثبت جهانی گلیم به نام سیرجان اقدام شود.
وی افزود: این رویداد مبارک افتخار کشور، استان و شهرستان سیرجان خواهد بود و همکاری مسئولان استان و شهرستان در این زمینه ستودنی و قابل تقدیر است و زیرساخت های موجود نیز آماده شد تا در ارزیابی داوران بین المللی ایرادی نباشد.
وی بیان کرد: روستای دارستان در بخش گلستان سیرجان نهاد و پایگاه اصلی بافت گلیم شیرکی پیچ سیرجان است و این هنر مردم روستا به جهان اعلام و سیرجان در کنار همه توانمندی هایش مزین به نام جهانی گلیم می شود.
مرکز شهرستان سیرجان در ۱۷۵ کیلومتری غرب کرمان است.
خبرنگار: محمد ایران نژاد ** انتشار: رسول محمدحسنی
۷۴۳۵/۳۰۲۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین