اخبار گردشگری

تخریب محدوده یک اثر تاریخی در گیلانغرب

فرهاد همتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر با قدمت بیش از یک هزار سال مربوط به دوره ساسانی در منطقه دهستان دیره در بخش مرکزی این شهرستان که در اراضی ملی قرار دارد، توسط عده ای سودجو با استفاده از ادوات مکانیکی تخریب شده است.
وی اظهار کرد: در این محوطه تاریخی در محدوده ای بیش از یک هکتار با ارتفاع ۲ و نیم متر خاکبرداری غیرمجاز شده که در نتیجه آن علاوه بر خسارت به این محدوده ارزشمند تاریخی و فرهنگی، برخی آثار تاریخی نظیر سازه های معماری، ظروف سفالی، آجر، شیشه و بخشی از ستون های سنگی مربوط به دوره ساسانی در آن نمایان شده است.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: بررسی های اولیه حاکی است که همه مراحل عملیات تخریب با هدف الحاق محدوده مذکور به زمین های کشاورزی همجوار بدون اخذ استعلام و مجوز صورت گرفته است.
همتی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و اثر تاریخی مورد اشاره، این اقدام غیرقانونی در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفت و مظنون اصلی پس از شناسایی به دستگاه قضایی معرفی شد.
وی با بیان این که با اقدام صورت گرفته پرونده قضایی در این ارتباط بلافاصله تشکیل و در دستور کار رسیدگی فوری با صدور قرار بازداشت قرار گرفته است، اضافه کرد که محدوده تاریخی یاد شده نیز هم اکنون تحت کنترل نیروهای انتظامی و میراث فرهنگی قرار دارد.
وی به افراد سودجو که قصد انجام موارد مشابه و تخریب اموال فرهنگی و تاریخی که بیانگر و نشانه مدنیت، تمدن و هویت تاریخی منطقه است، هشدار داد که در صورت هرگونه تحرک در این زمینه تحت تعقیب و برخورد شدید دستگاه قضایی و انتظامی قرار خواهند گرفت.
شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه با بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارای صدها اثر تاریخی است که بیش از ۴۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
۷۰۷۹/۷۳۹۸/۸۰۶۶ خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین