اخبار گردشگری

روابط آژانس‌ها و راهنماهای گردشگری استاندارد می‌شود

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از امضای تفاهم‌نامه با جامعه تورگردانان ایران برای استاندارد کردن تعاملات صنفی و تامین امنیت شغلی و تعیین رسمی دستمزد راهنمایان گردشگری خبر داد.

مسعود عبداللهی به ایسنا گفت:‌ براساس این تفاهم‌نامه که با حفظ مطالبات طرفین تنظیم شده است، آژانس‌های گردشگریِ فعال در زمینه تورهای ورودی و عضو جامعه تورگردانان، به بستن قرارداد با راهنمای گردشگری برای اجرای تور ملزم شده‌اند. سال گذشته نیز چنین تفاهمی صورت گرفته بود و برخی آژانس‌ها خود را ملزم به بستن قرارداد با راهنمای گردشگری می‌دانستند، هرچند آن قرارداد با توجه به شرایط تورهای ورودی و برای تامین امنیت مسافر و راهنما، نیاز به اصلاحاتی داشت؛ چرا که در آن فقط نرخ و مبلغ دستمزد تعیین شده بود، درحالی‌که طبق استاندارد جهانی لازم بود آژانس گردشگری به عنوان کارفرما قراردادی با راهنما داشته باشد.

وی اضافه کرد: بازنگری قرارداد قبلی در یک‌سال گذشته صورت گرفت و تفاهم‌نامه‌ی جدید با ضمیمه‌ی قرارداد اصلاح‌شده دوباره به امضای جامعه‌های تورگردانان و راهنمایان گردشگری رسید.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: براساس این تفاهم، تورگردان‌های عضو جامعه‌ی تورگردانان ایران ملزم هستند با تمام راهنمایان تور حتی آن‌هایی که در جامعه راهنمایان عضو نیستند، قرارداد ببندند.

عبداللهی گفت: در این قراداد نه تنها تکلیف دستمزد راهنمایان تور مشخص شده، بلکه بیمه حوادث نیز از سوی آژانس گردشگری به عنوان کارفرما برای راهنما درنظر گرفته شده است.

او تاکید کرد: این اقدام بیشتر با هدف اعتبار و هویت‌بخشی به حرفه‌ی راهنما و تامین امنیت مسافر و راهنمای گردشگری صورت گرفته است.

وی درباره لازم‌الاجرا بودن این قرارداد با توجه به تجربه‌ی اجرای سلیقه‌ای آن در گذشته، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با آقای رحمانی موحد ـ معاون گردشگری ـ داشتیم، اعلام شد این الزام ابلاغ شده است و تمام آژانس‌های گردشگری و مجریان تورهای ورودی، خروجی و داخلی باید با راهنما این قرارداد را داشته باشند، ما امیدواریم خانم دکتر احمدی‌پور ـ رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ نیز با توجه به اهمیتی که برای راهنماها قائل‌اند، سریع‌تر این دستور را امضا کنند تا ابلاغ آن حکم سراسری و لازم‌الاجرا پیدا کند.

رییس هیات مدیره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سپس به دستمزد تعیین شده برای راهنماهای گردشگری، طبق تفاهم با جامعه تورگردانان ایران که طیف وسیع گردشگران خارجی توسط آن‌ها به ایران وارد می‌شوند، اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ی جدید میان جامعه تورگردانان و راهنمایان گردشگری، میزان دستمزدی که برای راهنمای گردشگری با یک سال سابقه‌ی کار در نظر گرفته شده، ۱۵۰ هزار تومان و برای راهنمایی که نزدیک به ۵ سال تجربه‌ی کاری دارد، ۲۰۰ هزار تومان و برای راهنماهایی با حدود ۱۰ سال سابقه کار، ۲۵۰ هزار تومان و برای راهنماهای حرفه‌ای با بیش از ۱۰ سال تجربه که قابلیت اجرای هر نوع توری را دارند، ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. ضمن اینکه به دستمزد راهنمای زبان تخصصی به منظور تشویق راهنماها به فراگیری زبان‌های غیرانگلیسی، ۱۰ درصد اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: میزان افزایش کامل این دستمزد هر سال براساس نرخ تورم خواهد بود.

عبداللهی تاکید کرد:‌با توجه به تفاهمی که بین جوامه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و تورگردانان ایران صورت گرفته، این قرارداد فعلا بین آژانس‌ها و راهنماهای تورهای ورودی بسته می‌شود، ‌اما آغاز و الگویی برای سایر تورها است که به شیوه‌ای سنتی در بازار کار فعالند.
روابط آژانس‌ها و راهنماهای گردشگری استاندارد می‌شود

روابط آژانس‌ها و راهنماهای گردشگری استاندارد می‌شودروابط آژانس‌ها و راهنماهای گردشگری استاندارد می‌شود