اخبار گردشگری

امضای تفاهم نامه با پلیس، گردشگری قانون مدار را توسعه می دهد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا مرتضی رحمانی موحد در نشست مشترک با مسئولان ارشد بخش های مختلف نیروی انتظامی افزود: تقویت تعامل سازنده جهت رشد و توسعه حمایت از کسب و کارهای گردشگری خواهد شد
وی در این نشست که دیروز در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد افزود: صنعت گردشگری کشور نیازمند حمایت فرابخشی صد در صدی و یکپارچه است تا در پس آن فعالین این حوزه بتوانند بر مدار قانون و در صفی واحد، برای رقابت در بازار تلاش نمایند؛ با توجه به جایگاه بالای امنیت در تمامی پدیده های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ونیز اهمیت مسئولیت متولیان این امر، امضای یادداشت تفاهم همکاری جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی می تواند در پاسخگویی به نیاز مذکور موثر عمل نماید.
رحمانی موحد با بیان اینکه لازم است یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع مورد نظر ضمن دارا بودن ویژگی های متعدد جهت بهره برداری گسترده، به یک موضوع و زمان واحد ختم نشود؛ اظهار کرد: تفاهم نامه جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی باید ضمن برخورداری از اقتدار کافی برای اجرا، دارای حداکثر همراهی و تطبیق ماموریت های دو سازمان به منظور افزایش مشارکت ها و کاهش تداخل های احتمالی باشد. همچنین ضمن جامع و گسترده بودن، دارای راهکارهای عملیاتی باشد؛ به گونه ای که بتوان هر یک از بندهای مربوطه را به مدل اجرایی و میدانی تبدیل نمود.
رحمانی موحد با تاکید بر اینکه انتظار از تفاهم نامه مورد اشاره، دارا بودن حوزه نفوذ و تاثیرگذاری یکپارچه و ملی است؛ ادامه داد: هیچ یک از مفاد این تعامل نباید قابل تفسیر جداگانه باشد؛ به گونه ای که استان یا بخش مشخصی بتواند پیش بینی مجزایی از روند اجرای آن داشته باشد؛ در غیر این صورت مقدمات عدم اجرای آن به آرامی فراهم خواهد شد.
معاون گردشگری همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری در ابعاد مختلف و همچنین تاکید ایشان مبنی بر پنج برابر شدن ایرانگردان خارجی طی اجرایی شدن برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: رهنمودهای مذکور به نوعی فراخوان مهمان نوازی برای کشور به شمار می آید.
رحمانی موحد با تاکید بر اینکه نگاه دولت تدبیر و امید و به تبع آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بقا، توسعه و پایداری صنعت گردشگری است؛ افزود: وقتی الگوها و مدل های موفق گردشگری در کشورهای پیشتاز را مورد بررسی قرار می دهیم؛ در می یابیم که سایه بسیار با اهمیت اما پنهان و نامحسوس تامین کنندگان امنیت، همانند چتری حمایتگر کلیه فعالیت ها را در بر می گیرد.
معاون گردشگری کشور، برقراری امنیت را شرط نخست تحقق هر برنامه و پدیده اجتماعی و فرهنگی خواند و از خادمین حوزه امنیت کشور و تاثیرات مثبت آن در توسعه صنعت گردشگری کشور قدردانی کرد.

** معاون ناجا:‌ گردشگری در ایران تفاوت ماهوی با پیشتازانی مانند ترکیه دارد

در این نشست حجت الاسلام عسگر نجفی، جانشین معاونت اجتماعی ناجا گفت: باید در نظر داشت که ما تابع هنجارهایی هستیم. در واقع گردشگری در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران تفاوت های ماهوی با سایر کشورهای پیشتاز در این حوزه همانند ترکیه وجود دارد.
وی در عین حال یکی از اصلی ترین وظایف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی را تعامل با مراکز فرابخشی برشمرد و تاکید کرد: نیروی انتظامی تمام قد به منظور تامین امنیت و امور مربوط به گردشگران درخدمت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
وی خاطر نشان کرد: من ایمان دارم که با پیگیری می توانیم به تفاهم نامه جامع دست یابیم. جانشین معاونت اجتماعی ناجا همچنین فعال شدن بخش حقوقی حوزه گردشگری را الزامی خواند و تاکید کرد: برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری و نامتناسب با هنجارهای جامعه و به طور کل هر اقدام خلاف قانون در این حوزه می تواند به سرعت با قرار گرفتن واحد حقوقی حوزه گردشگری در کنار نیروی انتظامی به نتایج مطلوبی منتهی شود.
این مقام مسئول به الزام قرار گرفتن پایگاه های نیروی انتظامی در محدود سایت های گردشگری تاکید کرد و گفت: ما به ازای هزار نفر نیاز به ۷ نیروی پلیس داریم و منطبق با بیانات مقام معظم رهبری باید به استانداردها نزدیک شویم؛ لذا آمادگی کامل برای رفع این نیاز وجود دارد.
وی اظهار کرد: بررسی قابلیت های دو سازمان در موضوعات مختلف می تواند در ذیل پیش نویس یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع میان نیروی انتظامی وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لحاظ شود.

** رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی :
سرهنگ سید محمود موسوی رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا نیز در این نشست گفت: فقدان مدیریت موضوعات مختلف تاثیر مستقیمی در حرکت رو به رشد گردشگری دارد؛ همانند تجربه منفی اسید پاشی در اصفهان که سبب لغو تورهای گردشگری و کاهش ورود گردشگران طی مدت زمان انتشار غیر حرفه ای خبر مذکور شد.
وی لحاظ کردن موضوعاتی مثل ساماندهی خانه مسافرها، مقاصد گردشگران و مسدود کردن سایت های مجازی گردشگری غیر مجاز به عنوان تعامل فرابخشی پیش رو در تفاهم نامه مد نظر نام برد.
سرهنگ موسوی ضمن اطلاع از تشکیل بانک جامع اماکن عمومی کشور تصریح کرد: در این بانک اطلاعاتی قرار است کلیه اماکن عمومی و اصنافی که با مردم در ارتباط هستند؛ به منظور تجمیع، نظارت و پیگیری های احتمالی ثبت شود. از این رو بخشی از این آمار به تاسیسات گردشگری مرتبط هستند.

** فرمانده پلیس فرودگاه ها:‌ فقدان آگاهی گردشگران سبب ورود پلیس می شود

سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه های کشور نیز گفت: در بسیاری مواقع گردشگران ورودی نسبت به قوانین کشور توجیه نیستند و این عدم آگاهی اغلب سبب ورود پلیس و هدایت به سوی هنجارها می شود.
وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع نیاز به تقویت انتقال اطلاعات مورد نیاز از بخش گردشگری به نیروی انتظامی وجود دارد؛ تاکید کرد: بحث اعلام تردد اتوبوس های حامل گردشگران نمونه ای از این موارد به شمار می آید.
مهری در ادامه تعامل پیش رو میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع را بستری مناسب برای کنترل تخلف های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی به ویژه در زمینه فروش بلیت های تقلبی دانست.

رییس حراست پلیس مهاجرت: صدور کد ناجا ۲۸درصد افزایش یافت
سرگرد داوود محمدی رییس حراست پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز با اعلام آمار صدور رمز ناجا برای ۳۰۰ دفتر خدمات مسافرتی از ابتدای سال جاری؛ یادآور شد: در ۴ ماه نخست سال، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۸ درصد رشد صدور کد ناجا داشته ایم که این دستاورد، افتخار صنعت گردشگری است.
وی افزود: در حال حاضر ضمن تعامل با وزارت امور خارجه و راه اندازی ویزای الکترونیک نیزگام مهم دیگری در راستای روان سازی تردد گردشگران انجام پذیرفته است.
سرگرد محمدی با اشاره به در نظر گرفتن کد ۱۶ رقمی شناسه فراگیر از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تاکید کرد: این شناسه به عنوان اولین و دقیق ترین مولفه بر اساس سند هویت اتباع خارجی که وارد کشور می شوند؛ اعلام و صادر می گردد.
رییس حراست ویژه پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: تور لیدرهای کارآزموده ، نیاز به حضور فیزیکی پلیس را کاهش می دهند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قانون شکنی ها در گروه ها و تورهای ورودی به کشور پایین است و بیشترین تخلف ها به سفرهای انفرادی تعلق دارد.
وی در پایان تاکید کرد: با پیشبرد برنامه های در دست اقدام همانند کد رمز سیستمی، افرادی که در قالب تورگردان و یا سایت های اینترنتی غیر مجاز فعال هستند؛ از صنعت گردشگری حذف خواهند شد.

معاون راهور ناجا:‌ ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر؛ نماد تعامل راهور ناجا با حوزه گردشگری است
سرهنگ عین اله جهانی، معاون اجتماعی راهور ناجا نیز گفت: در یادداشت تفاهم نامه همکاری مشترک میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی می توان مسائل مربوط به امور ترافیک و امنیت گردشگران را به صورت مشخص لحاظ نمود.
وی یادآور شد: همزمان با این اقدام تعریف دوره های آموزشی مشترک با راهنمایان تور و کارشناسان گردشگری جهت آشنایی و آمادگی برخورد با مسائل ترافیکی نیز دارای اهمیت و کاربرد گسترده ای خواهد بود.

** معاون پلیس فتا: نیاز به رصد دائمی فضای مجازی داریم
در این نشست سرهنگ امیرلی، معاون عملیات پلیس فتا نیز گفت: نیاز به رصد دائمی و پایش فضای مجازی به صورت دائمی وجود دارد که این امر با تعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیک و معاونت گردشگری در حال پیگیری است.
سرهنگ امیر لی یادآور شد: هدف اصلی همکاری و تعامل فرابخشی با حوزه گردشگری بهره مندی هموطنان و گردشگران خارجی از درگاه های اینترنتی مجاز در
حوزه گردشگری است تا در پی آن میزبانی شایسته محقق شود.

** رییس تحقیقات جنایی اینترپل:‌ سامانه «I check it» تاسیسات گردشگری را پیشتیبانی می کند
مهدی حاجیان، رییس تحقیقات جنایی پلیس بین الملل (اینترپل) در این جلسه گفت:راه اندازی سامانه هوشمند «I check it» می تواند بسیاری از تاسیسات گردشگری همانند هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و نیز داخل مرزها را پشتیبانی نماید که نمونه ای از خدمات پلیس اینترپل به شمار می آید.
وی افزود: بخش پلیس بین الملل با ارائه خدمات متعدد در راستای کاهش جرایم و تعیین شرایط مسافران خارجی، نقش موثری در تامین امنیت گردشگران به عهده دارد.
فراهنگ** ۳۰۷۹** ۱۸۲۳
خبرنگار: علی اسدی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین