اخبار گردشگری

پروژه بازسازی محوطه کاخ اشرف آغاز شد

به گزارش ایرنا شیرین شعبانی روز دوشنبه اظهار کرد: در سالهای اخیر و پیش از انتقال مسئولیت کاخ اشرف به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تغییرات غیر اصولی و غیر علمی در محوطه شمالی این کاخ از جمله: سنگفرش کردن فضا بدون زیر سازی صحیح و اصولی، باغچه سازی، کاشت گل و گیاه و درختچه در نزدیک عمارت و آبیاری هر روزه صورت گرفت که باعث فروکش کردن کف زمین این محوطه شد.
بنابر گزارش روابط عمومی موزه ظروف سلطنتی شعبانی افزود: هدف از پروژه عمرانی بازسازی و تعمیر محوطه اختصاصی کاخ، ایمن سازی ساختمان مذکور، پیشگیری از فروکش کردن آن و همچنین بازگرداندن بنا و محوطه به شکل تاریخی و اصیل آن می باشد.
مسئول موزه ظروف سلطنتی اظهار کرد: در راستای حذف لایه های قطور آسفالت الحاقی که به علت عدم زیرسازی بار بسیار سنگینی بر محوطه ایجاد نموده و به دیواره چاه ساختمان و کانال انتقال آب خسارات سنگینی ایجاد و باعث فروکش کردن کف محوطه شده بود، ۳ پله اصیل ساختمان نیز کشف گردید.
موزه ظروف سلطنتی با مساحت ۲۶۰۰ متر در شرق مجموعه سعدآباد قرار دارد که در بین سالهای ۱۳۱۸-۱۳۱۵ به دستور پهلوی اول ساخته شده و در سال ۱۳۵۰ فضای خارجی و داخلی این بنا به دستور اشرف پهلوی بازسازی شد. درب اصلی ورودی به کاخ در قسمت شمالی آن قرار دارد و در نمای جنوبی محوطه، فضاهای مفرح و استراحتگاه خصوصی طراحی شده است.

** پاکسازی نمای بناهای تاریخی سعدآباد توسط میکروجت آغاز شد
پروژه پاکسازی بخش سنگی نمای کاخ ملت و موزه های سلاح های دربار، ظروف سلطنتی و هنرهای زیبا از آلاینده ها و پوششها و بند کشی های الحاقی آسیب رسان ، توسط میکروجت با نظارت واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری سعدآباد آغاز شد.
پس از آسیب شناسی و بررسی تاثیرات مخرب پوشش های کنیتکس الحاقی معاصر، بند کشی های ترکیبی مصالح و رزین های نامناسب در ساختمان های تاریخی که مانع از تنفس معماری شده و با توجه به ایست رطوبت تعرقی بر بدنه بنا که گاهی هدایت آن به بخشهای داخلی را نیز به دنبال داشته و از لحاظ بصری نیزخدشه در زیبایی و اصالت نما وارد کرده بود، پاکسازی آغاز شد.
در این پروژه از روش غیر تخریبی و دارای حساسیت مناسب میکروجت با ترکیبات قلیایی دارای ساختار میکروسکوپی کروی استفاده می شود که مانع از ایجاد خراش در سطوح ارجینال شده با پراش قابل کنترل و نرم، لایه الحاقی پوششی نامناسب همراه با رسوبات ایجاد شده حاصل از نشست آلاینده ها پاک می شود.
پاکسازی بندکشی های معاصر نامناسب درنمای بخش سنگی موزه ملت، پاکسازی پوشش کنیتکسی در نمای ازاره موزه سلاح های دریار، پاکسازی نمای سنگی موزه ظروف سلطنتی و همچنین پاکسازی سر در موزه هنرهای زیبا از اهداف این پروژه می باشد.
پروژه پاکسازی نمای بناهای تاریخی سعدآباد که در واحد حفاظت و مرمت مجموعه سعدآباد تعریف گشته، با نظارت این واحد و حمایت حوزه فنی اداره کل موزه ها در حال انجام می باشد

**کفپوشهای موزه های سعدآباد مرمت میشوند
پروژه حفاظت و مرمت کفپوشهای پارکت چوبی موزه های هنرهای زیبا ، ظروف سلطنتی و کاخ سبز با نظارت حفاظتی واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری مجموعه سعدآباد آغاز شد.
این پروژه بر اساس آسیب شناسی و مطالعات ترموگرافی رطوبتی، بررسی وشناسایی عوامل آسیب زا و رفع آن در طرح حفاظت پیشگیرانه در دست اجرا قرار گرفت.
اقدامات اجرایی این پروژه مرمتی شامل برچیدن پارکتها در بخشهای آسیب دیده جهت بررسی لایه بستر، برچیدن لایه بستر نئوپانی پوسیده، اجرای لایه بستر با پوشش چوبی عمل آوری شده، شناسایی نوع چوبهای پارکت جهت ساخت بخشهای کمبود و غیر قابل احیاء، بستر سازی جهت رفع حرکت اعوجاجی پارکتها تولید کننده صدا در هنگام تردد، استحکام بخشی لایه ها ، پولیش نرم لایه لاک آسیب دیده و لایه جرم، نصب مجددپارکتها، بند کشی، موزون سازی رنگی و اجرای لاک با لحاظ حفظ زیبا شناسی بصری اصالت است.
حفاظت و مرمت کفپوشهای پارکت چوبی موزه های مذکور بر اساس بررسی علمی مراحل اجرا و تصدیق عدم مغایرت آن با مبانی مرمت با نظارت حفاظتی واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری سعدآباد، توسط استادکاران این فن آغاز و در حال انجام است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین