اخبار گردشگری

کشف ۱۶ قلم ظروف عتیقه با قدمت ۳۰۰۰سال قبل از میلاد از قاچاقچیان در بجنورد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی محمد سویدانلوئی بکشنبه اظهار کرد :با تلاش نیروی انتظامی و انجام تحقیقات فردی که قصد فروش تعدادی ظروف سفالی تاریخی را داشت دستگیر و اموال تاریخی مزبور کشف و ضبط شد .
وی افزود: بلافاصله بعد از دستگیری فرد متهم اشیاع مکشوفه توسط معاونت میراث فرهنگی این اداره کل بررسی و کارشناسی شد و صحت تاریخی بودن آن مورد تائید قرار گرفت .
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: اشیاء بدست آمده شامل ۱۴ قلم ظروف سفالی از نوع سفال خاکستری ، سیاه داغدار ، یک قلم ظرف سنگی پایه دار و یک قلم ظرف سفالی خاکستری شکسته است .
سویدانلویی، قدمت اشیاء کشف شده را بر اساس نظر کارشناسی حدود ۳۰۰۰ – ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد بیان کرد .
درباره تاریخ خراسان شمالی گفته می شود به طور کلی خراسان جزء ساتراپی پهناور پرثوه بوده است. این ایالت پهناور دردوره باستانی قرارگاه و کشور نیرومند اشکانیان شد و درآغاز تاریخ ایران باستان، مادها را به سوی خود کشانید.
خراسان شمالی گذشته از جایگاه طبیعی، جغرافیایی و دارا بودن منابع سرشار زیر زمینی، از لحاظ تاریخی نیز از کهن سال ترین مناطق ایران به شمار می رود و از گذشته های دور دارای فرهنگی درخشان بوده است و بر همین اساس نیز فعالیت قاچاقیان عتیقه در مناطق مختلف این استان در گذشته و حتی امروز به وفور قابل مشاهده است .
استان ۸۶۳هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد .
۱۷۴۴/ /۷۱۸۹خبرنگار: بتول صارمی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین