اخبار گردشگری

شهرستان نیر میزیان جشنواره ملی آش

مهدی احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون آش پزان ۲۰ استان کشور برای حضور در دوازدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر اعلام آمادگی کرده اند.
او گفت: دوازدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی با هدف شناساندن قابلیت ها و جاذبه های گردشگری به مدت سه روز مرداد امسال در منطقه توریستی بولاغلار نیر برگزار می شود.
وی افزود: در این جشنواره برنامه های متنوع از جمله مسابقات بومی محلی و دیگر برنامه های شاد برگزار می شود.
وی گفت: این جشنواره در ۲ بخش پخت و ارائه انواع آش ها و بخش دیگر مربوط به غرفه های صنایع دستی و اقلام فرهنگی و سوغات محلی برگزار شده و در کنار آن از نمادهای فرهنگی و بومی منطقه همچون آلاچیق های عشایری و نمودهای زندگی عشایری شامل کره گیری ، پخت نان سنتی ، نخ ریسی و آسیاب دستی در معرض نمایش گذاشته می شود.
او به اهمیت ماندگاری مسافران در شهرستان و بازدید از مناطق گردشگری و آبگرم های معدنی منطقه اشاره کرد و گفت: مسوولان و مردم باید با همکاری یکدیگر برای بالا بردن مدت اقامت مسافران در شهرستان شیوه های خدمات رسانی خود را ارتقا بدهند.
وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های گردشگری این شهرستان باید بستر ماندگاری بیشتر مسافران در تابستان بیش از گذشته فراهم شود.
فرماندار نیر گفت: مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت تفرجگاهها و آبگرمها در پذیرش ، جذب و افزایش مدت ماندگاری گردشگران و مسافران تاثیر گذار بوده و تاکنون اقدامات خوبی نیز در زمینه تامین بهداشت تفرجگاه و آبگرم های این شهرستان انجام شده است.
وی در ادامه از تجهیز هشت مدرسه در قالب ۶۰ کلاس و چند هتل آپارتمان در شهرستان برای اسکان و پذیرایی از مسافران تابستانی خبر داد.
نیر با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل با آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آب های گرم و سرد و مناظر و چشم اندازهای طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است.
نیر از طرف شمال به مشگین شهر ، از جنوب به شهرستان کوثر (گیوی) ، از شرق به بخش مرکزی هیر اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.
پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی که در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری در ۴۰ کیلومتری نیر ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در ۱۰ کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر ، سراب ، دهکده های صخره ای اباذر ، گلستان با فضاهای معماری خاص در ۵/۹ کیلومتری جنوب نیر ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی در ۱۷ کیلومتری غرب نیر ، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی در پنج کیلومتری غرب نیر ، سنگ افراشته های دوران باستان در ۱۷ کیلومتری روستای میمند و شمال نیر تپه قلعه یئری در روستای دابانلو ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی نیر ، آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در ۱۰ کیلومتری جنوب نیر ، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان در ۱۲ کیلومتری شمال شرق نیر ، استخر و دژ بوینی یوغون در دهکده کورعباسلو ، چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در یک کیلومتری شمال نیر قرار دارد و این محل همراه با گیاهان بومی همچون بولاغ اوتی (آب تره) و امکانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان بشمار می رود.
همچنین آب معدنی قینرجه در شش کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب ، چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق در هشت کیلومتری غرب نیر ، چشمه دیب سیز گول در چهار کیلومتری جنوب نیر ، دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد ، چشمه ایستی سو (سقزچی) در چهار کیلومتری جنوب نیر ، سد مخزنی یامچی در پنج کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی ، دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه- بوشلو) در پنج کیلومتری جاده نیر به سراب از جمله آثار دیدنی شهرستان نیر است.
خبرنگار: شهرام اصالت ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۶/۶۰۱۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین