اخبار گردشگری

رونق گردشگری سلامت در کشور نیازمند برنامه ریزی اصولی

به گزارش ایرنا ، توریسم درمانی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که در سالهای اخیر توجه دولت ها را در رونق اقتصادی کشور به خود جلب کرده است که در صورت وجود برنامه ای مدون و زیر ساخت های لازم ضمن در آمد زایی و اشتغالزایی می تواند نقش موثری در رونق گردشگری ایفا کند.
نقش این صنعت در رونق اقتصادی سبب شده بسیاری ازدولت ها بودجه های قابل توجهی را به تجهیز مراکز درمانی خود اختصاص دهند و از پزشکان با تجربه و به نام در مراکز درمانی بهره بگیرند تا بتوانند سهم خود از درآمد بازار گردشگری را افزایش دهند .
با رونق گردشگری در هر کشور نه تنها می توان فرهنگ ، تمدن و آداب و رسوم آن را درمعرض دید گردشگران خارجی قرار داد بلکه می توان از این صنعت برای ایجاد فرصت های شغلی ، در آمد زایی ، توزیع عدالت اجتماعی ، کاهش فقر و توسعه روابط کشورها استفاده کرد.
گردشگری از صنایع در آمدزای هزاره جدید محسوب می ‌شود و می توان پیش ‌بینی کرد که در آینده ای نه چندان دور این صنعت به نخستین صنعت درآمد زای جهان تبدیل شود و به همین دلیل کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا از این فرصت نوین به دست آمده به بهترین شکل ممکن برای توسعه کشور خود استفاده کنند .
در ﻣﯿﺎن شاخه های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ( مذهبی ، فرهنگی ، ورزشی و…) ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ها و ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ از اهمیت زیادی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و می تواند به عنوان صنعت سبز جایگزین مناسبی برای دیگر فعالیت ها باشد.
در تعریف سازمان جهانی (WTO)گردشگری سلامت اینگونه تعریف شده است : ‘ استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ۲۴ ساعت است – به طول می‌انجامد’.
امروزه توریسم درمانی از پراستقبال ترین گونه های گردشگری است که علاوه بر ارائه خدمات درمانی و بهداشتی سبب رونق حوزه هایی چون هتلینگ ، حمل و نقل ، بازارها و دیگر خدمات و بخش های این صنعت می شود .
به گفته کارشناسان سهم گردشگری سلامت از حضور گردشگران ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد باقیمانده به سایر حوزه ها همچون بازار ، هتل ها ، مراکز پذیرایی اختصاص پیدا می کند .
آمارهای جهانی ،صنعت گردشگری را دومین صنعت پردرآمد جهان می دانند و حوزه سلامت نیز سومین بازار پردرآمد جهان است که سهم صنعت سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۶ از اقتصاد جهانی معادل ۷٫۶ ( هفت ممیز شش )تریلیون دلار بود که ۱۰٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل داده است .
همچنین بر اساس آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان ۲۰۰ میلیارد دلار است که ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود می تواند بخشی از این درآمد را به خود اختصاص دهد .
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش دوسالانه ۲۰۱۷ ،صنعت گردشگری را یکی از صنایع مطلوب برای اشتغال درکشورها عنوان و اعلام کرده است که به ازای ورود ۳۰ گردشگر یک شغل ایجاد می شود ،این گزارش نه تنها ایران را رتبه نخست ارزانترین مقصد گردشگری در جهان نام برده است، بلکه از بهبود دیگر شاخص های اقتصادی در کشورمان خبر می دهد.
براساس این گزارش، تعداد گردشگران جهان در سال ۲۰۱۶ با ۲٫۶ برابر شدن نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۱٫۲میلیارد نفر رسیده است.
کشور ایران نیز با داشتن جاذبه های گردشگری ،مواهب طبیعی و خدادادی در بخش گردشگری سلامت و ارائه خدمات درمانی یکی از کشورهای مطرح به شمار می رود ، وجود پزشکان متخصص و تیم درمانی مجرب ، مراکز درمانی با تجهیزات پیشرفته و نوین ، هزینه پائین درمان ، رعایت طرح انطباق و توجه به شئونات اسلامی زمینه مناسبی را برای توسعه گردشگری درمانی و سلامت فراهم کرده است به گونه ای که بسیاری از گردشگران خارجی به ویژه کشورهای اسلامی علاقه مند به درمان در ایران هستند .
خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت گردشگری سلامت در مناطق آزاد با نائب رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران گفت و گویی داشته است که در ذیل می آید .
محمد پناهی روز یکشنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مورد وضعیت گردشگری سلامت در ایران با بیان اینکه این شاخه از گردشگری در ایران با مشکلات زیادی روبرو است اظهار کرد : اگر برنامه ریزی مناسبی نداشته باشیم از رقبای منطقه عقب می مانیم .
وی گردشگری سلامت را سبب اشتغالزایی و درآمد زایی عنوان کرد و گفت : کشور ما با دارا بودن پزشکان متخصص در رشته های مختلف نشان داده که در این حوزه حرفی برای گفتن داریم اما نیازمند برنامه ریزی درست هستیم .
پناهی اظهار کرد : به رغم ظرفیت های فراوان برای بازاریابی ،اقدام جدی صورت نگرفته است ، کشورهای زیادی برای تبلیغات هزینه می کنند اما ظرفیت و تخصص پزشکان ما را ندارند.
وی به هزینه های پائین خدمات درمانی در ایران نسبت به سایر کشورها اشاره کرد و گفت : درمان در ایران به صرفه تر از دیگر نقاط دنیا است.

*مناطق آزاد با مشکلات زیادی در گردشگری سلامت روبرو هستند
نایب رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران وضعیت گردشگری سلامت در مناطق آزاد را خوب ندانست و به ایرنا گفت : اگر چه این مناطق می توانند در این حوزه نقش موثری را ایفا کنند اما با مشکلات زیادی روبرو هستند و اختیارات اجرایی محدودی دارند .
پناهی اظهار کرد : به عنوان مثال برای تاسیس مراکز درمانی یا اقامتی ،شهرکها و مراکز تخصصی گردشگری سلامت، آئین نامه مشخص ومدونی وجود ندارد و یا این مراکز با موانع و دشواری های زیادی روبرو می شوند که به صورت عملی ایجاد ساختار و زیرساخت ها حوزه سلامت در منطقه آزاد نیز با مشکلات جدی مواجه است و ساخت کامل زیرساخت های آن و سرمایه گذاری در این حوزه را در مناطق آزاد به نوعی غیرممکن می سازد.
این مسئول در حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد : این مشکلات در گام اول بدلیل نبود قوانین بالادستی و ناهماهنگی میان دستگاههای مرتبط با حوزه سلامت در مناطق آزاد و سرزمین مادری است .

* از نبود پرتال جامع گردشگری سلامت تا وجود دلالان بی هویت
وی از مشکلات مهم و جدی در این حوزه را نبود پرتال جامع گردشگری سلامت تا نابسمانی و حضور دلالان بی شناسنامه و بی هویت این صنعت عنوان کرد .
پناهی گفت : نبود آئین نامه های مرتبط و صندوق های حمایت از توسعه گردشگری سلامت ، کمبود نیروهای فعال متخصص ، نداشتن برنامه جامع بازاریابی از جمله مشکلات جدی حوزه گردشگری سلامت است .
پناهی به سیاستهای خوب دولت در این حوزه در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت : اقدامات خوبی انجام شده اما راضی کننده نیست .

*کیش می تواند قطب گردشگری سلامت باشد
نایب رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران به ایرنا گفت : در میان مناطق آزاد، جزیره کیش باتوجه به ظرفیتهای درمانی اقامتی وگردشگری منحصر به فرد می تواند یکی از قطبهای مهم گردشگری سلامت کشور باشد اما باید به زیرساختهای مرتبط با این حوزه توجه بیشتری شود و از متخصصان ، فعالان وصاحبان سرمایه دعوت و نسبت به فرهنگ سازی ،بازاریابی وخدمات سفر اقدامات لازم انجام گیرد .
وی تصریح کرد : تامین تجهیزات ، کادر درمانی متخصص و مراکز استاندارد بخشی از دغدغه های این حوزه است ،علاوه بر موارد اشاره شده از نظر کاهش قیمت و یا تدوین تعرفه های معین ومشخص خدمات درمانی واقامتی نیز باید کار بیشتری صورت پذیرد .
پناهی اضافه کرد : یکی از دیگر موارد مطرح بحث خدمات سفر وچگونگی وکیفیت انتقال بیماران و بازاریابی است که اگر به درستی انجام شود ظرفیت خوبی خواهد بود.
وی تاکید کرد:بایستی با تدوین مقررات و تسهیل قوانین زمینه را جهت توسعه مراکز اقامتی، درمانی و حضور پررنگ بخش خصوصی درمناطق آزاد بویژه در جزیره کیش ایجاد کرد تا رابطه پایدار و با ثباتی میان منطقه آزاد و بحث توسعه ارایه خدمات استاندارد گردشگری سلامت ایجاد شود .

*گردشگری از اولویت های برنامه ششم
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، از همان ابتدا شاهد اشتیاق گردشگران برای ورود به ایران بودیم؛ موضوعی که نشان از عزم دولت برای تحقق هرچه سریعتر اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور دارد که رونق گردشگری نیز بخشی از آن است.
با توجه به رویکرد دولت یکی از اولویت‌های برنامه ششم موضوع گردشگری و جذب توریسم است که می‌تواند درآمد ارزی قابل توجهی نصیب کشور کند .
اقدامات دولت یازدهم برای توسعه حوزه گردشگری در چهار سال گذشته رونق گردشگری را به همراه داشته است این پیشرفت را می توان نشانه دیپلماسی فعال ایران در دولت یازدهم به ویژه پس از برجام عنوان کرد.
جزیره کیش در این حوزه به عنوان یک مرکز گردشگری و تجاری و با دارا بودن ظرفیت های بالقوه و مواهب طبیعی منطقه مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است .
نظر به این رویکرد، مدیریت منطقه آزاد کیش نیز در سالهای اخیر تلاش کرده تا با ایجاد زیر ساخت های لازم گردشگری سلامت را رونق بخشد که تامین زیرساخت های پزشکی و درمانی و راه اندازی خطوط پروازی به کشورهای منطقه گامی برای تبدیل کردن جزیره کیش به قطب گردشگری سلامت است اگر چه تا رسیدن به کمال مطلوب در این راستا فاصله بسیار است.
تخصیص هزینه بسیار زیاد برای تجهیز کردن بیمارستان ، ایجاد کلینیک ها وبخشهای تخصصی کبدی ، شنوایی سنجی ، چشم ،آندوسکوپی ، کولونوسکوپی ، سنجش تراکم استخوان ، آرتروسکوپی (درمان بیماری های مفاصل) و برونکوسکوپی ( درمان اختلالات ریوی ) ، فیزیوتراپی ، اکوکاردیوگرافی و بازتوانی قلب ، زنان و زایمان ،مراقبت های ویژه و راه اندازی بخش ام آری آی از جمله اقدامات برای رونق گردشگری سلامت در کیش است.
راه اندازی خطوط پروازی کیش – مسقط در سال گذشته و ورود ۹۶ گردشگر عمانی از این طریق که بیشتر برای استفاده از خدمات زیبایی و کاشت مو وارد جزیره کیش شده بودند از تلاشهای صورت گرفته است .

* بهره مندی ۲۵۷ گردشگر سلامت از خدمات بیمارستان کیش در سال ۹۵
به گفته مسئولان بیمارستان کیش ،در سال گذشته تنها ۲۵۷ گردشگر خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از خدمات درمانی بیمارستان کیش استفاده کردند .
جزیره کیش با ۹۱٫۵ کیلومتر مربع مساحت در قلب خلیج فارس سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است که باید با برنامه ریزی و تبلیغات مناسب بتواند از این تعداد سهم خود در گردشگری سلامت را افزایش دهد.
مدیر عامل منطقه آزاد کیش نیز در این زمینه به ایرنا گفت : در بخش تجهیزات و زیر ساخت ها آنچه که نیاز بوده انجام داده ایم اما باقی کارها با بیمارستان است که باید بیشتر تلاش کند.
علی اصغر مونسان اظهار کرد : تجهیزات دستگاه هایی بی جان هستند و آنچه به این دستگاه ها جان می دهد تلاش کادر درمانی است ، اگر تجهیزات تامین شود ولی در بخش نرم افزاری و نیروی انسانی پیشرفت نداشته باشیم ارائه خدمات با کیفیت اتفاق نخواهد افتاد .
مونسان با تاکید بر اینکه در بخش نیروی انسانی باید کیفیت بیمارستان بیش از پیش افزایش پیدا کند افزود : زحمات زیادی برای تامین نیروی انسانی متخصص کشیده شده است که امیدواریم به نقطه ای برسد که در داخل کشور سرآمد باشد.
در سالهای اخیر از تجارب پزشکان به نامی در بیمارستان کیش بهره گرفته شده است اما یکی از مشکلات پروازی بودن و مستقر نبودن این پزشکان مجرب در کیش است که بسیاری از شهروندان نیز خواستار حضور دائمی این پزشکان هستند .
رئیس هیات امنای بیمارستان کیش نیز روند بهداشت و سلامت در کیش را رو به رشد عنوان واظهار کرد : کسانی که در سالهای گذشته مرکز درمانی کیش را دیدند امروز اذعان دارند که کیش زودتر از سایر بخش‌های کشوری طرح تحول سلامت را طی کرده است .
ابراهیم رضوانی به ایرنا گفت :کیش ازنظر سخت‌افزاری و امکانات بیمارستانی پیشرفت کرده و از نظر نرم ‌افزاری و پزشکان متخصص آن نیز بیش از نیاز یک جزیره ۳۶ هزارنفری است .
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش دارای ۶۴ تخت پذیرش بیمار و همچنین کلینیک های تخصصی در بخش های مختلف است .
نتیجه اینکه اگر چه در کشور و کیش گام های موثری در راه توسعه گردشگری سلامت برداشته شده است اما برای رسیدن به جایگاه واقعی و پیشتاز شدن در عرصه رقابت با سایر کشورها نیازمند برنامه ریزی اصولی ، منسجم ، جامع و زیر ساخت های لازم هستیم .
رفع موانع ، بهره مندی از پزشکان متخصص و بنام و مستقر در هر منطقه ، ارائه خدمات با کیفیت و با قیمتی ارزان تر، برخورد مناسب با گردشگران خارجی ، آموزش لازم به کادر درمانی برای ارتباط با بیماران از راه های جذب گردشگر سلامت است .
دانستن زبان خارجی و راهنمایی درست ، ایجاد مراکز اقامتی در نزدیکی محل درمان برای بیماران ، ایجاد اتاق های VIP در بیمارستان ها برای راحت تر بودن همراهان و تجربه فضایی همچون منزل برای بیماران ،ایمنی پروازها ، افزایش خطوط پروازی بین المللی ، داشتن سیستم بانکداری آسان برای پرداخت هزینه ها را می توان از راه های جذب گردشگر سلامت دانست که کارشناسان بر آن تاکید دارند.
۱۶۳۰*۱۶۴۱/گزارش از : مریم زبان دان و امیر برزی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین