اخبار گردشگری

نمایش’ سنگ وزنه ‘ باستانی در موزه شوش

به گزارش ایرنا مدیر پایگاه میراث جهانی شوش روز یکشنبه در خصوص این شیء باستانی گفت:این سنگ وزنه متعلق به هزاره اول پیش از میلاد می باشد که در محوطه ارجان بهبهان کشف شده است.
محمدحسین ارسطو زاده افزود:بر روی این سنگ وزنه کتیبه ای کوچک به خط میخی ایلام نو نوشته شده که احتمالا اندازه و واحد وزن را نشان می دهد.
وی افزود:این شیءباستانی پس از انجام عملیات مستند نگاری ، پاکسازی ، درمان ، حفاظت و مرمت توسط کارشناسان پایگاه ،سنگ وزنه اردک شکل برای عموم در موزه باستان شناسی شوش به نمایش گذاشته شد.
ارسطو زاده گفت:شکل بدن اردک به صورت ساده نشان داده شده و سر اردک به سمت عقب برگشته و روی بدن خوابیده است و هیچ نشانه ای از بال ،پا و یا سایر جزییات تشریحی وجود ندارد.
وی گفت:سنگ وزنه های به شکل اردک،برای نخستین بار در بین النهرین در ربع هزاره سوم پیش از میلاد گزارش شده است که این نوع سنگ وزنه ها با نام وزنه های بابلی شناخته می شوند.
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش افزود:پس از آن ،این نوع سنگ وزنه در ایران و بویژه شوش تا دوره هخامنشی (قرن ۴تا ۶ پیش از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است جنس این سنگ وزنه احتمالا از خانواده دیوریت و هماتیت است که برای ساخت این سنگ وزنه ها مورد استفاده قرار می گرفت .
این ترازوها در شغل ها و حرفه های مختلقی چون طلا سازی،تجارت و معماری استفاده می شد و برای اندازه گیری ابعادی چون وزن ،طول و حجم کاربرد داشتند.
احتمالا علت ساخت وزنه ها به شکل حیوانات این بوده است که مردمان باستان اغلب زندگی روزمره خود را در مواجهه با انواع حیوانات وحشی و غیر وحشی می گذراندند و طبیعی به نظر می رسد که برای ساخت صنایع دستی خود از این موجودات الهام بگیرند .
۶۰۶۸/۷۲۸۰
خبرنگار:مجتبی پناهی ** انتشار :محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین