اخبار گردشگری

رشد ۸ برابری درآمد حاصل از فروش بلیت جاذبه های گردشگری در زنجان

یحیی رحمتی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال ۸۸ مطابق آمارهای تولید شده، استان با ورود بیش از ۴۰۰ هزار گردشگر مواجه است، با این وجود میزان درآمد موزه ها در سطح استان ۳۲۰ میلیون ریال شد.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ با تمام تلاش های انجام شده در خصوص جذب گردشگران، با تکیه بر آمار واقعی، شمار گردشگران به یک دوم سال ۸۸ یعنی به بیش از ۲۰۰ هزار نفررسید، ولی با وجود نصف شدن ورود گرداشگران، میزان فروش بلیت جاذبه های گردشگری ۲ و نیم برابر نسبت به سال ۸۸ رشد کرد و میزان درآمد در این بخش به نزدیک ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال رسید.
رحمتی افزود: اگر موضوع افزایش قیمت بلیت ها را هم در نظربگیریم باز هم در زمینه در آمد حاصل از محل فروش بلیت جاذبه های گردشگری، شاهد افزایش رشد ۸۰۰ درصدی هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: با وجود آن میزان آمار تولید شده در خصوص ورود گردشگر به استان قبل از سال ۹۱ ، میانگین اشغال تخت ها در مراکز اقامتی حدود ۳۲ درصد بود که این رقم در در سال ۹۵ با وجود پایین آمدن شمار گردشگران از مرز ۶۰ درصد هم گذشت.
رحمتی خاطر نشان کرد: این موارد و بررسی ها نشان می دهد که اعداد و ارقامی که قبل از دولت یازدهم در حوزه گردشگری در استان تولید شده، اعداد و ارقام درستی نیست.
وی به رشد قابل توجه ورود گردشگران خارجی به استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: به طور نمونه در سال ۹۱، حدود ۹۸۰ نفر گردشگر خارجی از گنبد سلطانیه بازدید کردند در حالی که این میزان در سال ۹۵ به بیش از ۶ هزار نفر رسید که البته این میزان هم کف انتظار ما نیست ولی شیب رشد طی چهار سال گذشته، مطلوب بوده است.
رحمتی به پی گیری و انجام فعالیت های زیرساختی در حوزه گردشگری استان طی چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در حوزه برگزاری جشنواره ها، توانسته ایم زنجان را از یک معبر گردشگری به یک مقصد گردشگری هدایت کنیم.
وی به بازدید روزانه بیش از ۱۲۰ هزار نفر از جشنواره ملی آش ایرانی اشاره کرد و گفت: از این حیث زنجان در بازدید از یک جشنواره گردشگری صاحب یک رکورد شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان غذا را یکی از جاذبه های گردشگری برشمرد و خاطرنشان کرد: به واسطه اینکه زنجان یک مقصد گردشگری با علایق خاص شود ما به سمت جشنواره هایی می رویم که اساس آن غذا است و جشنواره ملی آش ایرانی و جشنواره غذای اکو – جاده ابریشم، از این نمونه ها است.
وی به برگزاری جشنواره های گردشگری روستایی با محوریت توانمندی های منطقه ای د ر زنجان شاره کرد کرد و گفت: طی چهار سال گذشته ۵۲ محور گردشگری طبیعی در سطح این استان شناسایی شده است که برای بیش از ۱۰ محور عملیات طراحی و آماده سازی مسیر برای حضور گردشگران انجام شده است.
رحتمی افزود: هم اکنون زنجان به عنوان یک مقصد جشنواره ای شناخته شده است به طوری برای جشنواره کوچکی همچون جشنواره گیلاس که در روستای شیت طارم برگزار برای دومین سال برگزار شد، گردشگرانی از ۱۵ استان کشور شرکت کردند.
وی به نقش و تاثیر اقتصاد گردشگری در توانمند سازی جوامع محلی اشاره کرد و گفت: باور پذیری به موضوع در استان چنان قوت گرفته است که ما اکنون درخواست احداث هتل در روستاهای هدف گردشگری را داریم.
به گزارش ایرنا، وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از ۲ هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پر جاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.
بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که ۷۴۶ مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.
۷۳۱۲/۸۰۶۸
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین