اخبار گردشگری

برگزاری همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری روز شنبه در این همایش گفت: برگزاری این همایش علمی با رویکرد تولید و صادرات در راستای ارتقای جایگاه این هنر صنعتی استان در سطح ملی برگزار شد.
سید نعیم امامی اظهار کرد: ۶۴ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۳۰ مقاله با محوریت بازاریابی و ۳۴ مقاله با محوریت تخصصی تولید فرش است.
به گفته وی، ۱۰ مقاله به صورت شفاهی در کارگاه های علمی و ۴۹ مقاله نیز به صورت پوستر در حاشیه این همایش ارائه شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری در این همایش تصریح کرد: فرش بافی از زمان های قدیم به عنوان مشاغل مطرح بود که با تغییر شیوه و سبک زندگی و تغییر معیشت مردم و رواج سریع کارخانجات فرش ماشینی به مرور کارگاه های فرش تعطیل شد.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: در سال های گذشته تحریم های اقتصادی و قطع ارتباط با بازارهای جهانی و نبود گنجایش بازارهای داخلی، تولید فرش را در کشور با چالش مواجه کرد.
وی با بیان اینکه فرش ارزش افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: فرش و کارگاههای فرش بافی در کشور و همسو با آن فرش چهارمحال و بختیاری باید احیا شود.
استاندار چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه پس از توافق های برجام و ارتقای روابط بین الملل باعث رونق صادرات و بازرگانی در کشور شد، ادامه داد: با تفکر غلط برخی افراد نمی توان ارتباطات بین المللی را محدود و رونق تولید و رفع بیکاری تنها با ظرفیت های داخلی امکان پذیر نیست.
سلیمانی دشتکی افزود: برای رونق تولید و رسیدن به رشد اقتصادی باید تولیدات داخلی را صادر و نیازهای کشور که در داخل تولید نمی شود را وارد کرد.
وی گفت: بروکراسی اداری و سنگ اندازی از سوی برخی دستگاههای نظارتی مانع جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این استان شده که نیازمند عزم استانی است.
رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ایران در بخش گردشگری، معدن و کشاورزی مزیت های فراوانی دارد که برای رونق آنها نیاز به تکنولوژی روز است.
علی کاظمی باباحیدری تصریح کرد: فرش به عنوان هنر صنعتی بهترین شیوه برای ایجاد اشتغال است.
بنابراین گزارش در این همایش از ‘بتول نصر و بهمن شیرازی’ به عنوان قدیمی ترین فرشباف چهارمحال و بختیاری، آلبوم ۳۵۰ رنگ سنتی و ثابت گیاهی فرش توسط سیدعلی عسگری از پیشکسوتان فرش بافی استان و آلبوم یکهزار و ۲۰۰ رنگی ثابت گیاهی به روش علمی از مازیار کبیری از دانش آموختگان علمی این رشته، لوح زرین ثبت جهانی فرش بختیاری، مستند تلویزیونی فرش دستباف و آثار نفیس و قدیمی فرش دستباف استان رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، براساس آمارها ۱۰۴ هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده و هم اینک ۵۲ هزار دار قالی در قالب ۹ تعاونی فرش روستایی، ۲ تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.
خردادماه امسال با پیگیری های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.
کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را ‘یلمه’ بروجن، ‘گبه ریزباف’ اردل، فرش ‘بختیاری’ مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش ‘سرو و کاج’ چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.
فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.
خبرنگار: نرگس کریمی**انتشار:جهانبخش صفری
۷۳۶۱/۶۰۲۱

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین