اخبار گردشگری

اقدام مرمتی بی سابقه در محوطه تاریخی جندی شاپور دزفول

یعقوب زلقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:فاز نخست مرمت اصولی بنای تاریخی یعقوب لیث صفاری در دزفول با تامین ۲٫۵ میلیارد ریال اعتبار از ۱۱ تیرماه آغاز شده است.
وی به کاوش های صورت گرفته اخیر در محوطه باستانی گندی شاپور اشاره کرد و گفت: برخلاف اکثر کاوش ها که پس از حفاری محوطه ها به حال خود رها می شوند با پیگیری انجام شده اعتبار قابل توجهی برای مرمت بناهای حاصل از حفاری ها اختصاص یافته است که این مهم در شرف انجام است .
وی اضافه کرد:پل بندهای تاریخی این محوطه که شامل سیفون ها (کانالهای هدایت آب) می باشند نیز مرمت خواهند شد .
زلقی با بیان اینکه فعالیت های آغاز شده در نوع خود بی سابقه هستند گفت:پس از مرمت این بناهای ارزشمند ،تابلوهای راهنمای مسیر و سوابق اثر تاریخی نیز در این محوطه ها نصب خواهند شد .
وی ادامه داد:اقدامات مرمتی در حال انجام جهت حفاظت اصولی این آثار تاریخی بسیار موثر خواهد بود ضمن اینکه در ادامه این پروژه کانالهای پیگردی شده هدایت آب مربوط به کاوش های اخیر که از زیر رسوبات بیرون آورده شده و با مصالح آجری و ملات ساروج می باشند مرمت خواهند شد و در معرض گردشگران قرار خواهند گرفت.
وی همچنین افزود:با توجه به اهمیت مستندنگاری و نقشه برداری این محوطه باستانی و استفاده کاربردی این اطلاعات در پایش و مونیتورینگ سایت گندی شاپور در برنامه های در حال انجام و فرا روی این محوطه همزمان با این مجموعه اقدامات ،این مهم نیز از سوی این پایگاه در حال انجام است .
زلقی گفت:این پروژه ها از محل اعتبارات ملی به صورت امانی (زیرنظر این پایگاه ) و با همکاری کارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل در حال انجام می باشد که قطعا مجموعه این اقدامات در ساماندهی این محوطه ،رونق گردشگری ،جذب توریسم و اشتغال زایی تاثیر بسیار مثبتی را به همراه خواهد داشت واولین مرکز علم و دانش (شهر دانشگاهی و بیمارستانی ) دنیای باستان را بیش از پیش به جهانیان معرفی خواهد کرد.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری اثری برجای مانده از دوره تیموریان در محوطه باستانی گندی شاپور در ۱۰ کیلومتری شرق شهر دزفول در جاده دزفول -شوشتر و روستای اسلام آباد واقع است و در تاریخ هشتم دیماه سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۹ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت ملی رسیده است .
شهر باستانی گندی شاپور با بیش از ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت روستای اسلام آباد واقع شده است .
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن برجای مانده است تاسیس شد .
دانشگاه گندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر گندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن باقی مانده است نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی،فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد .
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد .
آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین