اخبار گردشگری

مریم میرزاخانی میراث معنوی ایرانیان و میراث دار فرهنگ ایران است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا زهرا احمدی پور در پیام امروز خود آورده است: نام بلندآوازه پروفسور مریم میرزاخانی تا جاودان در ردیف میراث داران فرهنگ و علم ایران و جهان خواهد درخشید او زاده و پرورده این آب و خاک و میراث معنوی ایرانیان بود که مثل زندگی اش که پرشتاب به قله های موفقیت رسید امروز در اوج جوانی معادله زندگی را حل کرد و به دیدار خالق هستی شتافت.
رییس سازمان میراث فرهنگی از نابغه جوان ریاضی ایران در کنار بزرگانی چون ابوریحان بیرونی، خیام، خوارزمی و شیخ بهایی به عنوان نام آورانی یاد کرد که بخش مهمی از تاریخ علم ریاضیات را به نام و تاریخ ایران گره زدند که برای جهان راهی نو به سوی پیشرفت به بار آوردند.
مریم میرزاخانی تحصیل کرده دانشگاه صنعتی شریف و هاروارد ، در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان بانوی جوان ایرانی در دانشگاه «پرینستون» نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین به راه‌حل رسید.
میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت.

فراهنگ**۱۵۴۰**۱۸۲۳
دریافت : حمید بحرینیان* انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین