اخبار گردشگری

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان: اجازه احداث راه دسترسی به دریاچه گهر را نمی دهیم

به گزارش ایرنا مهرداد فتحی بیرانوند عصر شنبه در نشست ساماندهی منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر در محل فرمانداری دورود افزود: امروز منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر یکی از موضوعات و دغدغه های تشکل های زیست محیطی منطقه است.
وی اظهار کرد: این منطقه به عنوان منطقه پایلوت دارای طرح مدیریت منطقه است و بر اساس مصوبات سازمان محیط زیست ما موظف هستیم تمام مسائل مربوط به این منطقه را بر اساس این طرح حل و فصل کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بحث جاده کشی به دریاچه گهر از سمت الیگودرز را یکی از دغدغه های تشکل ها و مردم دانست و افزود: جاده ای که هم اکنون تا منطقه تاپله الیگودرز وجود دارد مربوط به دهه ۷۰ و ۸۰ است که بنا به ضرورت هایی که آن زمان تشخیص دادند برای خدمات رسانی به ۳۰۰ خانوار عشایر منطقه احداث شد.
فتحی بیرانوند اظهار کرد: ما باید در قالب طرح های مطالعاتی این دریاچه را ساماندهی کنیم و با کمک تشکل های زیست محیطی به عنوان بازوانی توانا بستری را فراهم کنیم تا بدون تخریب محیط زیست گردشگران به این منطقه سفر کنند و از آن لذت ببرند.
وی در خصوص ورود خودروها از سمت الیگودرز تا نزدیکی دریاچه گهر گفت: نقطه ای به صورت پارکینگ در ۲ کیلومتری منطقه تاپله در نظر گرفته شده تا خودروهایی که برای بازدید دریاچه از آن نقطه عبور می کنند متوقف شده و مابقی مسیر را با پای پیاده طی کنند.
وی اضافه کرد: این اقدام موقت است و در سال های آینده کار علمی تر و دقیق تری در این خصوص خواهیم داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: موضوع محیط زیست به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه ها در جهان به خاطر زیاده خواهی بشر حال مساعدی ندارد.
وی دلیل بروز پدیده ریزگردها را بی توجهی به محیط زیست دانست و افزود: تا زمانی که فرهنگ زیست محیطی در میان مردم نهادینه نشود محیط زیست نمی تواند با امکانات و تجهیزات فراوان از آن حفاظت و حراست کند.
وی با بیان اینکه محیط زیست استان لرستان در ۲ بخش طبیعی و انسانی فعال است، افزود: در بخش انسانی هم اکنون حدود یکهزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در استان فعال است که لرستان تنها استانی است که در آن برای همه این واحدها پرونده پایش و نظارت توسط محیط زیست تشکیل شده است.
فتحی بیرانوند رصد رودخانه ها، مدیریت پسماندهای پزشکی و زباله های شهری، احداث پاسگاه های زیست محیطی و جلوگیری از قاچاق سمندر در چند سال اخیر را از مهمترین اقدامات محیط زیست استان لرستان برشمرد و گفت: مدیریت مناطق آزاد و مطالبه گری مردم در این حوزه کار بسیار دشواری است که از تشکل های زیست محیطی انتظار می رود در این بخش به یاری محیط زیست بیایند.

** باید به دنبال حفظ دریاچه گهر باشیم
فرماندار دورود نیز در این نشست گفت: احداث جاده، سر و صدا و تحریک مردم چند شهرستان در مقابل هم هنر نیست بلکه از دید کارشناسی باید به دنبال حفظ این دریاچه باشیم.
ماشاء الله نعمتی افزود: ایکاش در سال ۷۹ و ۸۰ جلوی احداث جاده از سمت الیگودرز گرفته می شد؛ ما از دورود نیز ظرف ۱۰ روز با ماشین آلات شهرستان می توانیم به سمت دریاچه جاده احداث کنیم اما اهمیت موضوع محیط زیست و اکوسیستم منطقه را درک کردیم و می دانیم خوبی این دریاچه به بکر بودن آن است.
وی دلیل حساسیت مردم و تشکل های زیست محیطی دورود را حفظ دریاچه گهر دانست و اظهار کرد: متاسفانه برخی با شعار تبلیغاتی فکر می کنند با ایجاد راه دسترسی به دریاچه گهر به مردم خدمت کرده اند اما غافل از اینکه این موهبت خدادای را در معرض خطر قرار می دهند.
دریاچه گَهَر در منطقه حفاظت‌ شده اشترانکوه در شهرستان دورود با ارتفاع ۲ هزار و ۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است.
این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده ‌است.
سالانه حدود ۷۰ هزار گردشگر از این دریاچه زیبا بازدید می کنند.
۷۲۶۸/۳۰۲۲
خبرنگار: میلاد باقری**انتشار دهنده: احسان کردی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین