اخبار گردشگری

مرمت و ساماندهی گرمابه تاریخی‌خان در قزوین آغاز شد

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز شنبه در بازدید از این مکان تاریخی افزود: گرمابه‌های تاریخی قزوین بخشی از میراث و هویت مردم این کهن شهر به شمار می‌روند که به عنوان یک فضای ایرانی و مبتنی بر معماری سنتی با تزئینات ارزشمند و کتیبه‌های نفیس در سر در و گاه نقاشی ها در فضای سربینه همواره از جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معماری این سرزمین برخوردار هستند.
وی اظهار داشت: گرمابه تاریخی خان اثر متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است که در خیابان امام (ره) و در فاصله اندکی از مسجد و آب انبار مولاوردیخان واقع شده و با توجه به نوع معماری و قرارگیری این اثر در بافت تاریخی شهر قزوین، اجرای اقدام های حفاظتی جهت احیا و جلوگیری از تخریب آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حضرتی با اشاره به آغاز فعالیت‌های مرمتی جهت ساماندهی و مقاوم سازی این بنای تاریخی،اظهار داشت: مرحله اول مرمت گرمابه تاریخی خان شامل بام‌ سازی و برداشت بافت‌های فرسوده به مساحت ۵۰۰ متر،مرمت و خندان کردن طاق‌ها،اجرای کانال کشی و عایق کاری با پیش بینی هزینه تقریبی ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده و هم اکنون در حال اجرا می‌باشد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز مرمت داخل بنای حمام شامل نازک کاری،کاشی کاری بدنه و آجر کاری نیز در آینده نزدیک صورت خواهد پذیرفت.
گرمابه خان قزوین از آثار مربوط به دوره زندیه و قاجاریه در یازدهم مرداد ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۶۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این بنا به شکل مستطیل و در ابعاد ۲۷ در ۲۰/۲۴ در یک طبقه بنا شده و بخش اعظم آن در خاک فرو رفته است.
فضای سربینه حمام شامل هشت ضلعی منظم است که بر فراز آن گنبد خفته‌ای قرار دارد و تمامی اضلاع سر بینه دارای طاقنما و شاه نشین بوده و فقط ضلع مقابل ورودی از این امر مستثنی بوده و به گرمخانه راه دارد.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین