اخبار گردشگری

۲ عامل بالقوه رکود توریسم آمریکا

 

برخی کارشناسان پیش از انتخابات آمریکا پیش‌بینی کرده بودند پیگیری شدیدتر سیاست‌های ترامپ و ممنوع کردن ورود تمام مسلمانان به آمریکا موجب این خواهد شد که هزینه‌ای معادل ۴/ ۱۸ میلیارد دلار که صرف مخارج گردشگری در این کشور می‌شود، به آن تحمیل شود. به عقیده این کارشناسان، این کشور درآمد بیش از ۲۱۵ میلیون دلاری را که تنها به واسطه بازدید مسلمانان بریتانیایی به دست می‌آورد، از دست می‌دهد. با وجود این پیش‌بینی‌ها، نظرات معارضی نیز به گوش می‌رسد. نشریه معتبر اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی اثرات انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان ریاست‌جمهوری و تاثیر آن بر گردشگری آن کشور پرداخته و در آن تصریح کرده است که ترامپ آنقدرها هم که پیش‌بینی می‌شد بر صنعت سفر آمریکا اثر منفی نخواهد گذاشت. با این همه عوامل بالقوه‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز رکود توریسم این کشور باشد، پا برجاست.

 

رشد گردشگری آمریکا باوجود ترامپ

اکونومیست در گزارش خود می‌نویسد: «چند ماه پیش، پس از اینکه دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، عناوین مطبوعاتی در جهان پیرامون سفر به آمریکا مواضع شدیداللحنی اتخاذ کردند. حتی بلومبرگ هشدار داد که صنعت سفر ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری ترامپ باید از یک «دهه سوخته» بترسد. اسکیفت هم که یک سایت مربوط به اخبار سفر است، بیان کرد که مخارج سفر به ایالات متحده آمریکا می‌تواند تا ۳/ ۱ میلیارد دلار نیز بالغ شود.» اکونومیست با اشاره به سایر گمانه‌زنی‌ها در خصوص آثار ترامپ بر گردشگری آمریکا ادامه می‌دهد: «وبلاگ هیل در گزارشی ذکر کرده بود که صنعت سفر ایالات متحده از افت از سوی ترامپ می‌ترسد و از سوی رئیس انجمن سفرهای تجاری جهان نقل کرده بود که سیاست اولیه رئیس‌جمهوری جدید آمریکا شبیه آن چیزی نیست که پیش‌تر دیده شده است. این وبلاگ در مورد امنیت و ایمنی سفر نیز ابراز تردید کرده بود. بدبینی این وبلاگ وقتی در ماه فوریه اعلام شد که گردشگران خارجی در دوره ترامپ به ایالات متحده آمریکا بازگشته‌اند، کمتر نشد.»  اکونومیست با بیان اینکه هنوز و باوجود تمام اظهارات و کارهای ترامپ مانند ممنوعیت سفر ۷ کشور با اکثریت مسلمان، ممنوعیت تبلت و لپ‌تاپ در پروازهای فرودگاه‌های خاورمیانه، حمایتش از بایکوت مخرب قطر و عدم محبوبیت کلی وی در جهان، افراد به سفر کردن به ایالات متحده ادامه می‌دهند و میزان مسافرت آنان با کاهش چشمگیر روبه‌رو نشده، معتقد است که در حقیقت در ماه مه سال‌جاری میلادی، یعنی دو ماه پیش، این میزان برای سیزدهمین ماه متوالی رشد کرده است.

 

افزایش ۲/ ۵ درصدی

براساس گزارش این نشریه، تعداد گردشگران خارجی که در ماه مه وارد ایالات متحده شده‌اند، در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲/ ۵ درصدی نشان می‌دهد. این آمار که از سوی انجمن سفر ایالات متحده و در هفته گذشته منتشر شده، پروازها و رزرو هتل‌ها را محاسبه و علاوه‌بر این، از سایر اطلاعات مربوط به حمل‌ونقل گردشگران نیز استفاده کرده است. این گروه تجاری، همچنین رقم اعلام شده خود در مورد رشد ماه آوریل را نیز اصلاح کرده است.  راجر داو، رئیس این انجمن در گزارشی در این خصوص گفته است: «بحث و گفت‌وگوی زیادی در مورد چالش‌های دلهره‌آور برای بازار سفر آمریکا وجود دارد. برداشت از کشور ما در خارج مهم‌ترین عامل است، اما تقویت دلار و رکود اقتصاد جهان نیز عوامل مهمی در این بین هستند. با این حال انعطاف‌پذیری بخش ما به نحوی شگفت ادامه می‌یابد.»

اکونومیست همچنین کاهش چشمگیر تعداد گردشگران را به دلایلی چندان معتبر نمی‌داند و این سوال را طرح می‌کند که چگونه است که مفسران و صاحب‌نظران آن را اشتباها در نظر می‌گیرند؟ این گزارش ادامه می‌دهد: «بخشی از آن به این سبب است که سیاست‌های دونالد ترامپ مستقیما بر بسیاری از افراد اثری نمی‌گذارد. ممنوعیت نخستی که وی درصدد اعمال آن بود، از سوی دادگاه‌ها متوقف شد. وقتی که ممنوعیت دوم با اجازه دادگاه دیوان عالی آمریکا اجرایی شد، استثناهایی برای مسافرانی که ارتباطات موثری با افرادی که در ایالات متحده زندگی می‌کردند، در نظر گرفته شد. ممنوعیت لپ‌تاپ نیز احتمالا افراد زیادی را از سفر به آمریکا منع نمی‌کند. از سوی دیگر، این ایده که گردشگران بین‌المللی به‌دلیل نحوه کار رئیس‌جمهوری ایالات متحده مشکل داشته باشند و در خانه بمانند، به دو دلیل چندان اهمیت ندارد: افرادی که به قصد کار سفر می‌کنند، هنوز باید تجارت خود را هدایت کنند و گردشگران «برادوی» یا «گرند کانیون» نیز به‌دلیل اینکه فرد متفاوتی در دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا کار و زندگی می‌کند، آنها را کمتر جذاب نمی‌بینند!»

اکونومیست همچنین به وضعیت سفر در ایالات متحده و ارزش افزوده آن برای اقتصاد این کشور اشاره می‌کند و می‌نویسد: «باوجود ارقام خوبی که تاکنون اعلام شده است، به نظر می‌رسد همه انتظار دارند صنعت سفر با رکود مواجه شود.» داو معتقد است تلاش‌ها برای بازاریابی گردشگری در سطوح فدرال، ایالتی و محلی کمک خواهد کرد تا ارقام مربوط به صنعت سفر با وجود چالش‌های سیاستی، خوب باقی بمانند. با این حال یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بازاریابی، آژانس برند ایالات متحده آمریکا، در پیشنهاد بودجه آقای ترامپ از فهرست بودجه بگیران خط خواهد خورد. انجمن سفر ایالات متحده به تحقیقاتی اشاره می‌کند که به موجب آن مشخص می‌شود این آژانس سال گذشته ارزشی معادل ۹/ ۸ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا افزوده است که به معنی بازده ۲۸ به یک برای سرمایه‌گذاری است.»

این نشریه در پایان به نتایج گزارش فوق نیز استناد و ذکر می‌کند: «با این‌همه تقویت مستمر دلار و درگیری‌های دولت این کشور با سیاست‌های سفر و مهاجرت هنوز پتانسیل‌هایی برای تضعیف صنعت سفر ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شوند. به‌ویژه در این گزارش نسبت به پیامدهای ناخواسته ناشی از سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا و روابط بین‌المللی آن تاکید شده است. این گزارش افت اندکی را در سفرهای خارجی انجام گرفته به مقصد آمریکا در ۶ ماه آینده پیش‌بینی می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد چنین پیش‌بینی‌هایی پیش‌تر نیز شنیده شده باشند. تا نیمه سال، می‌دانیم که شاید پیش‌بینی امروز از رکود قریب‌الوقوع ناشی از حضور ترامپ به اندازه رکود قبلی است.»