اخبار گردشگری

نازک کاری روی چوب، هنری که در آستارا احیا شد

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا؛ صوفی زاد سال ۹۲ برای نخستین بار در گیلان موفق به دریافت مهر اصالت ملی از سازمان میراث فرهنگی برای هنر نازک کاری اش شد.
کارگاه کوچک ۳۰ مترمربعی علی صوفی زاد دنیای زیبا و رنگارنگی از هنر را در خود جا داده است . وارد این کارگاه که می شوی شاگردانی را می بینی که مشتقانه از دست استاد خود ، هنر نازک کاری روی چوب را فرا می گیرند.
صوفی زاد با تکیه بر ذوق خود توانسته است نازک کاری روی چوب را در شهرستان آستارا احیا کند و آثار این هنرمند در نمایشگاه های شهرستانی و استانی در معرض دید عموم قرار می گیرد.
صوفی زاد در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید : این هنر را به واسطه شغل نجاری پدر، فرا گرفتم و البته آن زمان بیشتر فعالیت های من جنبه تفریحی داشت، ولی حدود پنج سال پیش به صورت جدی با حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا این کار را ادامه دادم.
وی افزود: محیط و ارتفاعات پوشیده از درختان جنگلی روستای عنبران در شکوفا شدن استعدادم تاثیر گذار بود و بیشتر آثار تولیدی من از شاخه های درختان ریخته شده در جنگل هاست.
این هنرمند آستارایی ، سالیانه حدود یکهزار مصنوعات مختلف از وسایل تزئینی نظیر گلدان گرفته تا ظروف چوبی تولید می کنم.
صوفی زاد با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته حدود ۱۲شاگرد را آموزش داده است افزود : امیدوارم با حمایت مسئولان، کارگاه تولیدی خود را گسترش دهم و مکانی برای عرضه محصولات هنری خود داشته باشم.
این هنرمند ۴۵ ساله، خاطرنشان کرد : سال گذشته با برپایی ۲ نمایشگاه فصلی، حدود ۲۵۰ میلیون ریال درآمد کسب کردم ولی نبود مکان ثابت برای عرضه محصولات نازک کاری روی چوب از دغدغه های من است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز گفت: صنایع دستی گیلان و شهرستان آستارا نازک کاری روی چوب را مدیون علی صوفی زاد است و این هنرمند با ذوق سرشار خود این هنر فاخر را احیا کرد.
پردل امیری نژاد با اشاره به اینکه صوفی زاد در رشته نازک کاری روی چوب برای نخستین بار در گیلان در سال ۹۲ موفق به دریافت مهر اصالت ملی از سازمان میراث فرهنگی شد، افزود: نازک کاری روی چوب از حدود پنج سال پیش در آستارا آغاز شد و در نمایشگاه های صنایع دستی در نوروز۹۶، همراه با گلیم بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داد.
وی اضافه کرد: امیدواریم با حمایت مسئولان شهرستانی و به منظور ایجاد انگیزه در هنرمندان صنایع دستی، مکان ثابتی برای عرضه محصولات صنایع دستی در نظر گرفته شود.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و بیش از یکهزار هنرمند صنایع دستی در ۱۳ رشته آن در این شهرستان فعالیت می کنند.
گزارش از یوسف هدایتی ** انتشار دهنده : بابایی
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین