اخبار گردشگری

سازمان میراث فرهنگی زیر نظر رئیس جمهوری قدرت بیشتری دارد/ شتابزده عمل نکنیم

«اسدالله عباسی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از اهداف این طرح که در مجلس هشتم،نهم و دهم نیز مطرح شد این است که نمایندگان مجلس تلاش می کنند علاوه بر این که این سازمان دارای مدیریت منسجم باشد، نسبت به نمایندگان مجلس نیز پاسخگو بوده و مجلس نیز بتواند بر عملکرد آن نظارت داشته باشد.
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به ظرفیت های ویژه و جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و میراث فرهنگی ایران تصریح کرد: طبق قانون برنامه نباید وزارتخانه جدیدی ایجاد بکنیم و باید همان وزارتخانه هایی را که داریم نیز چابک سازی و کوچک سازی کنیم.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به مخالفت خود با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمان ارائه طرح در مجلس دهم(فروردین ماه) گفت: وجود این سازمان در زیرمجموعه ریاست جمهوری دارای مزایایی دیگری هم هست زیرا اولا رئیس آن به عنوان معاون رئیس جمهوری است دوما باعث می شود این سازمان علاوه بر اینکه قدرت بیشتری دارد، قلمرو اختیارات بیشتری نیز داشته باشد.

*بدون تعامل دولت و مجلس دچار اشتباه استراتژیک می شویم
عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر ضرورت تفاهم و تعامل بین دولت و مجلس، اظهار داشت: اکنون که دولت دوازدهم در آستانه تشکیل کابینه جدید و شروع به کار است، اگر مجلس طرحی را بدون تفاهم با دولت بخواهد تصویب کند و از طرفی دولت موافق نباشد، یقینا چون انگیزه ای در دولت نیست آن چیزی که مدنظر نمایندگان مجلس است هم قطعا اتفاق نمی افتد و ما باز هم دچار یک اشتباه استراتژیک می شویم.

*تاکید بر حفظ روند و انسجام در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تغییرات مدیریتی در دولت ها و تاثیر آن بر سازمان ها گفت: در برخی از کشورها سازمان های مرتبط فقط در یکی از حوزه های سه گانه گردشگری، میراث فرهنگی و یا صنایع دستی متمرکز هستند، اما خوشبختانه در کشور ما این ظرفیت در قالب یک سازمان تجمیع شده است که باید این روند و انسجام حفظ شود.
عباسی عدم دستیابی به اهداف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دغدغه اصلی نمایندگان مجلس دانست و گفت: بر همین اساس نمایندگان فکر می کنند با تغییر در ساختار این سازمان و تشکیل وزارتخانه بتوانند نیل به اهداف برای توسعه گردشگری و حفاظت از مواریث فرهنگی و تولید و صادرات صنایع دستی کشور را میسر کنند.
وی با بیان این که هر تصمیمی بر ادغام و یا تفکیک وزارتخانه باید بر اساس کار کارشناسی دقیق صورت بگیرد گفت: دولت های قبل با هدف کوچک سازی برخی وزارتخانه ها را ادغام کردند و قرار بود بخشی از آن ها به بخش خصوصی واگذار بشوند، اما به دلیل ضعف های مدیریتی و ناکارآمدی این اتفاق نیفتاد.

*تاکید بر هماهنگی دولت و مجلس در ادغام و تفکیک وزارتخانه ها /شتابزده عمل نکنیم
عباسی با بیان این که اگر تعامل بین دولت و مجلس نباشد از گذشته باز هم عقبتر می رویم تاکید کرد: هر اتفاقی در خصوص ادغام ها و تفکیک ها در سازمان ها و وزارتخانه در کشور می خواهد بیفتد باید با نظر و هماهنگی دولت و مجلس و بر اساس هم افزایی و هم اندیشی شکل بگیرد تا بتوانیم کاری انجام بدهیم که بتواند اهداف اصلی برنامه های توسعه کشور را تامین کند.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک برای ایجاد وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در این طرح لزوما تاکید بر تشکیل وزارتخانه ندارند، بلکه آنها خواستار بهبود وضعیت و عملکرد این سازمان هستند. من پیشنهادم این است که شتابزده عمل نکینم و با حوصله این کار را دنبال کنیم.
به گزارش ایرنا، «سلمان خدادادی» نماینده مردم ملکان در مجلس و رئیس کمیسیون مشترک تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی هفته گذشته در گفت و گویی با تاکید بر این مطلب که «طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی چکش‌کاری بسیاری می‎خواهد» گفت:«بررسی طرح این طرح تا زمان انتخاب کابینه دولت دوازدهم تعیین تکلیف نخواهد شد.»
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ۲۹ فروردین ماه با فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موافقت کردند.
سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی نیز هفته پیش با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترکی برای طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با حضور نمایندگانی از کمیسیون های،اجتماعی، فرهنگی، صنایع و معادن و برنامه و بودجه مجلس، اعلام کرده بود: سلمان خدادادی، رسول خضری، پروانه سلحشور، سیده فاطمه ذوالقدر و محمدرضا منصوری اعضای هیات رئیسه این کمیسیون هستند.
این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۹فروردین ۹۶ با یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موافقت کردند.
اسدالله عباسی نماینده مردم املش در زمان ارائه طرح و در مخالفت با یک فوریت آن اظهار داشت:باید راهکارهای پاسخگویی نهادهای زیر نظر ریاست جمهوری را قانونمند کنیم تا آنها بتوانند به نمایندگان مردم پاسخ دهند و در شرایط کنونی تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه به صلاح نیست.
سیام**۳۰۷۰**
خبرنگار: داود نخ کوب نیاسر**انتشار:امیرکاردان راد

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین