اخبار گردشگری

واکاوی برای رمزگشایی از کاربرد برج سنگی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، سرپرست کاوش‌های جامع باستان ‌شناختی در پاسارگاد با بیان این مطلب افزود: بنای معروف به زندان سلیمان شامل بقایای دیواری به ‌بلندی ۱۴متر است که در شمال محدوده کاخ‌ها در این محوطه واقع شده است.
علی موسوی بیان کرد: این دیوار، در اصل، باقی‌ مانده یک برج سنگی چهار ضلعی مسقف بوده که بر اثر استفاده از سنگ‌های آن در ساخت ‌و سازهای متاخر به این شکل درآمده است.
این باستان‌شناس افزود: مقایسه این برج سنگی با بنای بسیار مشابه دیگری موسوم به ”کعبه زرتشت“ در نقش رستم بیانگر این است که هر ۲ این ساختمان ‌ها احتمالا کاربرد یکسانی داشته‌اند، هرچند که هنوز کاربرد دقیق آنها معلوم نیست.
او اظهار کرد: در این فصل از کاوش ها، با گسترش محدوده کاوش در بخش جنوبی محوطه و نیز گمانه زنی در بخش شمالی آن، امیدواریم ارتباط این ۲ ساختمان با یکدیگر مشخص شود.
موسوی گفت: کاوش‌های فصل دوم در محدوده ویرانه های برج سنگی، در ادامه کاوش‌های سال ۹۵ و برای روشن شدن نقشه و جزییات معماری بنا در حال انجام است.
به‌ گفته این باستان‌شناس، کاوش‌های فصل اول که در تیرماه سال ۹۵ صورت گرفت به نتایج مهمی همچون کشف آثار معماری متفاوتی با بناهای شناخته ‌شده دوره هخامنشیان منتهی شد.
موسوی بیان کرد: از اهداف برنامه جامع کاوش‌ های باستان ‌شناختی پاسارگاد، مطالعه استقرارهای پیش از عصر هخامنشیان است و به همین سبب کارگاهی در تل خاری، یکی از تپه‌های پیش‌ از تاریخی محوطه، ایجاد شده است.
وی افزود: تل خاری، مجموعه‌ای از تپه‌های کم‌ ارتفاع و پراکنده در شمال محوطه پاسارگاد است که بخش بزرگی از آن بر اثر فعالیت‌های کشاورزی سال‌های اخیر از بین رفته است.
سرپرست کاوش‌ های جامع باستان ‌شناختی در پاسارگاد گفت: کاوش در تل خاری تا کنون به کشف آثاری از استقرار دوران باکون (هزاره پنجم پیش از میلاد)، لپویی و هخامنشیان منجر شده است.
دوره لپویی، بر یک بازه زمانی مهم در فارس یعنی از سه هزار و ۸۰۰ سال پیش از میلاد تا سه هزار و ۳۰۰ سال پیش از میلاد اطلاق می شود.
موسوی، از جمله اهداف کاوش در تل خاری، شناسایی لایه‌ها و تسلسل فرهنگی دشت پاسارگاد را در هزاره‌های چهارم تا اول پیش‌ از میلاد برشمرد.
به ‌گفته وی، محوطه باستانی پاسارگاد نخستین و کهن‌ترین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشیان در فارس است که تاریخ بنیان آن به دوره فرمانروایی کوروش بزرگ در نیمه قرن ششم پیش‌ از میلاد می ‌رسد.
موسوی، با اشاره به وجود بیش از ۵۰ اثر تاریخی در محوطه میراث ‌جهانی پاسارگاد و پیرامون گفت: این آثار شامل بقایای سکونتگاه‌های پیش‌ از تاریخ تا استقرارگاه‌های اسلامی در سده‌های ششم و هفتم قمری است.
وی ادامه داد: طرح جامع کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد با هدف مطالعه فراگیر آثار باستانی از دوران پیش‌ از تاریخ تا سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری است و برای انجام آن پنج سال پیش‌بینی شده است.
او اضافه کرد: این کاوش ها با حمایت و مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری کشور و برنامه‌ریزی و هدایت پژوهشکده باستان‌شناسی، با همکاری اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری فارس و پشتیبانی پایگاه میراث‌ جهانی پاسارگاد درحال انجام است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز بیست و یکم تیرماه ۹۶ اعلام کرد: فصل دوم کاوش ها از پانزدهم تیرماه جاری در محوطه میراث جهانی پاسارگاد آغاز شده و تا بیست و نهم مرداد ۹۶ ادامه خواهد داشت.
مصیب امیری، با اشاره به اینکه نخستین مرحله کاوش در محوطه تاریخی پاسارگاد تیرماه سال ۹۵ به مدت ۲ هفته انجام شد، اظهار داشت: اعتبار پیش بینی شده برای هر ۲ مرحله کاوش از طریق پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تامین شده است.
محوطه میراث‌ جهانی پاسارگاد در محلی به ‌نام دشت مرغاب در ۱۳۰کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس، واقع شده است.
پیشینه منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می رسد اما شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشیان است. بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در این دوره تاریخی مطرح شد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ‘پَسَرگَد’ بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله ‘پاسارگاد’ گرفته شده که به معنای ‘آنان که گُرز گران می کشند’، است.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال ۵۲۹ تا ۵۵۹ پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، در شانزدهم تیرماه سال ۸۳ خورشیدی به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
۲۰۲۷ /۶۱۱۸/۱۷۷۲
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: مجید ملازاده

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین