اخبار گردشگری

استاندار: ثبت جهانی یزد دررویکرد برنامه ریزی دستگاه های مختلف دیده شود

به گزارش ایرنا، سیدمحمد میرمحمدی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت جهانی شدن بافت تاریخی یزد و در آستانه روز گفت و گو و تعامل سازنده با دنیا، گفت: برای ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد افراد زیادی تلاش کردند و زمینه سازی برای این کار مهم از سال ۸۴ با اقدام برای ثبت ملی و بعد از آن تا امروز برای ثبت جهانی به طول کشیده و نباید زحمات هیچ فردی نادیده گرفته شود.
وی اظهار کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، این شهر را جهانی کرد و کانون توجه ملل مختلف قرار داد تا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مورد توجه جهانیان قرار گیرد و این افتخاری برای یزد است.
وی افزود: از این رخداد بزرگ باید با هوشمندی، تدبیر و درک ارشمندی های آن استفاده کنیم و با حفظ این گنجینه بزرگ تاریخی، معماری، هنری، مذهبی و میراث ملمومس و ناملموس آن، استان یزد را به عنوان کانون تبادل فرهنگی بین ملت ها معرفی کنیم.
وی با تاکید بر توسعه زیرساخت های گردشگری استان یزد بعد از ثبت جهانی برنامه ریزی برای توسعه فرودگاه یزد با واگذاری ۲۵۰ هکتار زمین، ۲ بانده شدن باند فرودگاه توسط وزارت راه و شهرسازی، ۲ خطه شدن راه آهن استان که پیشرفت ۸۰ درصدی داشته، توجه به رفع آلودگی هوا، ساماندهی و ارتقاء هتلینگ استان با افزایش یک هزار تخت و ساخت پنج هتل جدید را از برنامه‌های انجام شده و در دستور کار استان برای ارتقاء ظرفیت‌های گردشگری استان برشمرد.
میرمحمدی ادامه داد: برنامه های جدیدی نیز به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با همکاری همه دستگاه ها باید تهیه شود تا بتوانیم با تعامل فرهنگی با جهانیان، فرهنگ یزد و ایران را به دنیا معرفی کنیم.
استاندار یزد اطلاع رسانی درباره قوانین و ضوابط محدوده بافت تاریخی، اطلاع رسانی در مورد ارزش‌های ملی و جهانی بافت، برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت و همکاری داوطلبانه مردم در مورد حفظ و احیای بافت تاریخی، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های گردشگری و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی در بافت تاریخی، فراهم سازی شرایط زندگی، پایش و نظارت دقیق در بافت تاریخی و تدوین برنامه‌های آموزشی برای ساکنان بافت تاریخی را از دیگر برنامه‌های در دستور کار استانداری در راستای جهانی شدن یزد اعلام کرد.
میرمحمدی یادآور شد: ایجاد دسترسی‌های مختلف در بافت تاریخی و دیگر اقدامات ایمنی و خدماتی از جمله اولویت‌های اجرایی در راستای حراست از بافت تاریخی یزد است.
وی تعهد در راستای ارتقاء امنیت بین المللی بافت تاریخی را از دستاوردهای جهانی شدن یزد دانست و تأکید کرد: ایجاد راهکارهای مختلف در راستای توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان ضروری است.
استاندار یزد تدوین راهکارهایی راهبردی برای مقابله تهدیدات پیش روی بافت تاریخی را از دیگر اولویت‌های استان دانست و گفت: هم اکنون یزد توان مدیریت شهری در مقیاس جهانی را ندارد، به همین دلیل پلان مدیریت جهانی شهر یزد بعد از ثبت جهانی این شهر تهیه شده و در اختیار مدیران مختلف شهر و استان قرار می‌گیرد.
میرمحمدی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید فعالیت های زیادی برای تقویت زیرساخت های گردشگری در استان انجام شده که رشد تعداد گردشگران خارجی از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در ابتدای دولت یازدهم به ۱۱۳ هزار نفر در پایان سال ۱۳۹۵ گویای این رشد است .
نماینده عالی دولت در استان یزد درباره رسیدگی های خاص به بافت تاریخی بعد از ثبت جهانی گفت: در این خصوص احتمالا در آینده شهرداری ویژه بافت تاریخی یزد پیش بینی شود تا مدیریت متمرکز و جامع در این زمینه وجود داشته باشد .
میرمحمدی در مورد ساخت و سازهای خشتی در شهر یزد، تصریح کرد: تصویب استانداردهای لازم در مورد ساخت و سازهای خشتی در شهر و استان یزد در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی و استانداری قرار گرفته است.
استاندار یزد تصریح کرد: بافت تاریخی یزد به عنوان ششمین شهر دنیا ثبت جهانی شده که امیدواریم تمامی اقشار در این زمینه مسئولیت خود را در قبال این جهانی شدن به خوبی انجام دهند.
میرمحمدی با تشریح وضعیت پرونده بافت تاریخی شهر یزد گفت: در ثبت جهانی یزد افراد بسیاری دخیل بودند ؛ این پرونده در سال ۸۴ ثبت ملی شد و بعد از آن نیز تلاش هایی صورت گرفت اما منجر به ثبت جهانی نشد.
وی اضافه کرد: تا سال ۹۲ فعالیت های مربوط به پرونده ثبت جهانی یزد با وجود قرارداد با دانشگاه یزد دراین زمینه متوقف بود که با تغییر مدیرکل میراث فرهنگی استان و پیگیری معاون امور عمرانی استانداری و سازمان میراث فرهنگی کشور این پرونده با جدیت بیشتری پیگیری و در بهمن ۹۴ بعد از تکمیل از طریق سازمان میراث فرهنگی به یونسکو ارسال شد.
نماینده عالی دولت در استان یزد با بیان اینکه ۹ کمیته بررسی در این خصوص تشکیل شد و بافت تاریخی یزد توسط نمایندگان یونسکو مورد بررسی حضوری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در واقع این پرونده از سال ۸۸ در جهت جهانی شدن آغاز به کار می کند اما از سال ۹۳ با همکاری های میراث فرهنگی و استانداری و احیاء مجدد پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی با مستندسازی آماده ثبت جهانی شد.
میرمحمدی ادامه داد: جدای از این که این کار بزرگ توسط کدام دولت انجام شده، ثبت جهانی یزد دستاوردی بزرگ برای مردم ایران ویژه استان یزد است و وجود نماینده استاندار یزد در همایش ثبت جهانی این بافت تاریخی بیانگر اهمیت این موضوع برای دولت و استان بوده است.
وی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را فرصتی مناسب از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای استان عنوان کرد و گفت: این بافت واجد ارزش‌هایی است که نمایندگان سازمان جهانی یونسکو به آن معترف شده و این اعتراف برای ملت و دولت ایران اسلامی بسیار ارزشمند است.
استاندار یزد تأکید کرد: از این به بعد نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ نگهداری از بافت تاریخی و همچنین معرفی این ارزش فرهنگی و اجتماعی و تببین ارزش های آن برای مردم استان ، ایران و جهان اهمیت پیدا می کند.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع اکثریت اعضاء، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی بافت قدیمی شهر یزد را در بر می گیرد.
۱۹۶۸/ ۶۰۱۴/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار کاظم شاملو
@irnayazdd

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین