اخبار گردشگری

آغاز مرمت خانه تاریخی ۲۰۰ ساله در دزفول

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت اله آریایی نیا روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند مرمت این بنای تاریخی افزود:خانه طلوعی فر که دارای عناصر و تزیینات مربوط به معماری بومی دزفول است از جمله بناهای ارزشمند تاریخی است.
وی افزود:این خانه تاریخی از آنجا که در سالهای اخیر به صورت متروکه و خالی از سکنه رها شده ؛ آسیب و صدمه زیادی به آن وارد شده است.
آریایی نیا گفت : در سال جاری گام نخست عملیات مرمت این خانه تاریخی با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار آغاز شده و در این مرحله نسبت به مرمت بخشهای آسیب دیده سقف و دیوارهای اتاق ها و هشتی اقدام خواهد شد .
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود:دیوارهای بیرونی این بنا به علت فرسودگی شدید در معرض خطر ریزش و بروز حادثه جانی قرار گرفته لذا
مقاوم سازی و زیبا سازی آن در دستور کار قرار گرفته است .
وی افزود: خانه طلوعی فر پس از مقاوم سازی و مرمت در راستای حمایت از هنرمندان و با هدف اشتغالزایی به عنوان محل تولید و عرضه صنایع دستی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
افزون بر ۲۰۰ هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد ، دزفول را به شهر آجر معروف کرده است. بافت تاریخی دزفول با سرمایه گذاری هدفمند می تواند بیش از پیش در رونق گردشگری در این شهرستان موثر باشد.
به گزارش ایرنا شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چندهزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می شود. این شهر دارای بافت قدیم، مساجد و سایر مراکز تاریخی است که در نوع خود دارای ارزش های بسیاری برای نشان دادن فرهنگ ، آداب و رسوم قدیمی منطقه است.
در این میان بافت آجری دزفول به عنوان یک سرمایه ملی دارای آثار بسیاری است که برخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
۶۰۶۸
خبرنگار و انتشار دهنده: محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین