اخبار گردشگری

تعریف سکونت اسلامی بر مبنای قرآن نیاز امروز جامعه است

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، مسعود نصرتی در چهارمین همایش شورایعالی هدایت فنی و اجرایی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی افزود: با توجه به اینکه جامعه اسلامی حدود یک میلیارد مسلمان دارد بحث تعریف سکونت از لحاظ شاخصه‎های شهرهای مسلمان مورد تأکید بوده از این رو تلاش می شود تا تعریفی از سکونت اسلامی داشته باشیم.
وی ادامه داد: به دنبال تفاوتی بین زنده بودن و زندگی کردن بر مبنای آیات قرآن هستیم تا مشخص شود که شهر و شهروند چگونه باید در کنار هم قرار گرفته و شرایط معماری اسلامی با تمدن اسلامی و ایرانی نیز چگونه در کنار هم قرار گیرند.
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با بیان اینکه باید تاکیدات قرآن را برای حقوق سکونت مورد تاکید قرار دهیم، افزود: شهرهای این حوزه تمدنی در موقعیت‎های جغرافیایی و اقلیمی متفاوتی استقرار پیدا کرده‎ و دارای شخصیت‎های هویتی متنوعی به جهت برخورداری از یک انسجام محتوایی فرهنگی متاثر از باور دینی اسلامی هستند.
به گفته نصرتی، چیزی که به روش زیست مشترک جوامع انسانی شهرهای اسلامی مربوط است همان است که از آبشخور جهان بینی به طور مستقیم و غیر مستقیم تغذیه می‎شود.
وی همچنین با بیان اینکه باید شهرها موازی با توسعه زیرساخت‌های فیزیکی ابعاد محتوایی، هویتی و فرهنگی خود را نیز تقویت کنند، تاکید کرد: باید با اقدامی جدی از ظرفیت‎های مراکز فرهنگی بزرگ کشور همچون دایره المعارف بزرگ اسلامی در جهت غنی کردن محتوای فرهنگی شهرها یاری گرفته و این ظرفیت‌های عظیم را در حوزه مدیریت شهری مورد توجه و بهره برداری قرار داد.
نصرتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چگونگی ایجاد موزه تاریخ تمدن اسلام گفت: در سال ۹۴ زمانیکه قرار بود یک شهر به عنوان پایلوت جهانی برای سنجش شکوفایی شهری انتخاب شود قزوین توسط سازمان ملل متحد انتخاب شد.
وی با یادآوری اینکه ۶۴ شهر از ۳۸ کشور جهان برای این طرح کاندید شدند که در مرداد همان سال در نشست ژنو، این شهر پس از سه مرحله داوری و داشتن شاخصه‌های مهمی از قبیل توسعه زیرساخت‌ها، بهره‌وری، قانون‌گذاری، پایداری زیستی و عدالت محوری، به عنوان پایلوت انتخاب شد.
وی ادامه داد: با اضافه کردن شاخص معنویت در کنار محورهای شش‌گانه دیگر امیدواریم بر اساس آموزه‌های دینی این موضوع را به سرانجام رسانده و عملیاتی شدن آن را تضمین کنیم.
رئیس مجمع شهرهای اسلامی درباره اهمیت این نشست اظهار کرد: موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در بر گیرنده بیش از ۵۴ کشور اسلامی و هزاران هزار شهر کوچک و بزرگ است که در طول قرن های بسیار، ساختار زیست و اسکان منحصر به فرد خود را یافته‌اند.
وی افزود: از آنجا که موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام به عنوان یک سازمان بین المللی مفاهمه و تبادل آرا را بین شهرهای اسلامی ایفا می‌کند و بر محوریت تمدن اسلامی در شهرها استقرار یافته است، ضرورت دارد تا نسبت به باز شناخت مفهومی و بنیادین تمدن اسلامی اقدام کند.
نصرتی در عین حال گفت: این موزه قرار است تفاوت‎های زیادی را با سایر حوزه‌ها داشته باشد و ما در این موزه به دنبال بحث‎های محتوایی در تمدن اسلامی در کنار سایر شهرهای اسلامی هستیم.
چهارمین همایش شورایعالی هدایت فنی و اجرایی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام، با حضور رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، رئیس هیئت امنای موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۸۲۳ دریافت و تنظیم: علی اکبر قزوینیان ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین