اخبار گردشگری

موزه بانک ملی ایران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در این آیین افزون بر «اسحاق جهانگیری»، «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری، «زهرا احمدی پور» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «محمدرضا حسین زاده» مدیرعامل بانک ملی ایران و اعضای هیات مدیره این بانک به همراه جمعی از مدیران بانکی حضور داشتند.
ساختمان موزه بانک ملی ایران که پیشتر ساختمان صندوق پس انداز این بانک بود، در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در خیابان فردوسی تهران ساخته شد و بیستم آذرماه ۱۳۷۹ به شماره ۲۹۳۰ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.
اکنون این ساختمان، به گنجینه ای از آثار و اشیای نفیس و کهن به ویژه گنجینه‌های بانکداری از سنوات مختلف تاریخی ایران تبدیل شده است و مسکوکاتی از دوره هخامنشیان، ساسانیان و آثار گرانبهای هنری مانند تابلوهای نفیس نقاشی، خط، فرش و… را نگهداری می کند.
نمایش ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و همچنین هدایای کشورهای مختلف در ۸۹ سال فعالیت بانک ملی ایران، از دیگر اهداف راه اندازی موزه بانک ملی ایران است.
این ساختمان را یک معمار آلمانی به نام «هنریش» با الهام از بناهای به جای مانده از دوره هخامنشیان و تلفیق معماری باستانی ایران و معماری اروپا طراحی کرد.
تبدیل این ساختمان به موزه بانک ملی ایران در مردادماه ۱۳۹۲ به تصویب هیات مدیره این بانک رسید و هدیه‌ها و یادبودهای گرانبها که از بانک‌های خارجی برای بانک ملی فرستاده شده است، در آن به نمایش درمی آید.
در این موزه مجموعه کاملی از هدیه‌های تاریخی بانک، افزارهای دفتری و دستگاه چاپ اسکناس، عکس‌های کهن، سکه و اسکناس‌های کهن و افزارهای تشریفاتی بانک در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
مدیرعامل بانک ملی ایران افتتاح موزه این بانک را اقدامی مهم برای شناساندن تاریخ کشور و بانک ملی ایران به عموم مردم ارزیابی کرد و گفت: وجود سکه های دوره هخامنشی، نقاشی های مدرن و کلاسیک، اشیای قیمتی اهدا شده از سوی بزرگان دنیا و نیز اسناد معاملات بزرگ در موزه بانک، نشان دهنده اعتماد به این بانک در سطح جامعه است.
حسین زاده افزود: در نگاهی گذرا، عظمت و ابهت این بانک و جایگاه ویژه آن در عرصه تاریخ کشور مشهود است.
به گفته وی، موزه بانک ملی ایران مجموعه سکه های ایرانی از دوره هخامنشی تا پهلوی را در قالب ۴۰ آلبوم و ۱۰ هزار و ۳۷ سکه در خود جای داده است.
حسین زاده تاکید کرد این بانک همیشه نگاهی ویژه به هنر و صنایع دستی کشور داشته و در دوره های مختلف به منظور حمایت از صنایع دستی و فرهنگ کشور، مجموعه ای از آثار هنری ساخته شده از طلا و مس و نقره را جمع آوری کرده است و گفت: این آثار با نهایت دقت و امانتداری در موزه بانک نگهداری شده و این مجموعه را به گنجینه ای ارزشمند از هنر تبدیل کرده است.
مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: این بانک در همه دوره ها، بزرگ ترین بانک کشور و یکی از مهمترین بانک های منطقه بوده، به طوری که در سال ۱۳۵۷ نمایندگان حدود ۱۲۰ کشور به جشن سالگرد تاسیس بانک ملی ایران دعوت شدند و ۴۶ فقره از هدایای شرکت کنندگان در آن، اکنون در موزه موجود است.
رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین اعلام کرد: برخی اسناد باارزش که به فراخور ۸۹ سال فعالیت بانک ملی ایران جمع آوری شده است، در موزه نگهداری می شود.
حسین زاده یادآوری کرد ساخت ساختمان موزه بانک ملی ایران در ۱۳۱۵ به پایان رسید و تاثیر معماری دوره ساسانی و هخامنشی در آن دیده می شود؛ این ساختمان که خود یک اثر هنری ارزشمند است، از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۹۵ در اختیار صندوق پس انداز ملی ایران قرار گرفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*۲۰۲۵*۱۹۶۱* خبرنگار: لیلا جودی*انتشار: مریم مسعود

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین