اخبار گردشگری

مرحله دوم ساماندهی و مرمت بافت روستای تاریخی کلایه آغاز شد

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز چهارشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: روستای کلایه واقع در الموت شرقی یکی از زیباترین روستاهای پلکانی کشور محسوب می شود که از طبیعت بکر و دست نخورده و معماری بومی ویژه و منحصر به فردی برزخوردار می باشد و هنوز اصالت‌های روستایی آن به خوبی حفظ شده است.
این مسئول اظهار کرد: باز زنده سازی بافت تاریخی این روستا و حفظ الگوهای سنتی معماری در آن می توان در جذب گردشگر به این منطقه بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به بازسازی و مقاوم سازی بخش‌هایی از بافت این روستا در سال گذشته، افزود: همجواری واحدهای مسکونی در شیب تند روستای کلایه نمای معماری پلکانی زیبایی را ایجاد کرده به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است اما به دلیل تکنیک‎های قدیمی و استفاده از مصالح کاهگلی در این نوع از ساخت و ساز، ابنیه روستا در معرض تخریب و آسیب جدی قرار می‌گیرند و نیاز است تا آنها مورد بازسازی قرار بگیرند.
به گفته وی با توجه به لزوم حفظ الگوهای سنتی معماری این منطقه مقاوم سازی بخش هایی از بافت این روستا شامل زیرسازی و عایق بندی بام ها جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف با تامین هزینه از محل اعتبارهای دولتی و نظارت کارشناسان این سازمان با مشارکت اهالی روستا و مالکان خانه ها در سال گذشته انجام شده است.
حضرتی تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌های مرمتی صورت گرفته، مرحله دوم ساماندهی بافت تاریخی این روستا با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی از ماه جاری آغاز شده و اقدام های حفاظتی و مرمتی اعم از بام سازی شامل جمع آوری خاک و کاهگل، تهیه و اجرای سیمان لیسه‌ای و اصلاح شیب بندی بام و تهیه و اجرای ایزوگام به متراژ ۱۶۰۰ مترمربع و رنگ آمیزی درب و پنجره‌های فلزی هم اکنون در حال اجرا می‌باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین توجه ویژه به الگوهای سنتی بافت روستاها را از راهکارهای مهم در توسعه و رونق گردشگری روستایی خواند و یاد آورد شد: امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و اجرای فعالیت های مرمتی از این دست بتوانیم گامی موثر در جهت حفظ معماری بومی و اصالت‌های منظری روستاها برداریم.
روستای کلایه کی از روستاهای دهستان الموت شرقی است که به دلیل برخورداری از سابقه تاریخ کهن و طبیعت بکر و دست نخورده در کنار الگوهای معماری سنتی بافت روستا در سال ۹۳ با شماره ۳۱۰۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و وجود آثار تاریخی چون گورستان عصر آهن چزله، بنای امامزاده ۹ تن و درخت کهن سال چنار روستا گواه بر قدمت این روستا دارد.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین