اخبار گردشگری

۵۵ اثر تاریخی در بخش سرشیو سقز شناسایی شده است

حمید گلالی پور روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی توسعه همکاری با بخشداری و اعضای انجمن بخش سرشیو شهرستان سقز، افزود: میراث فرهنگی و آثار باستانی نماد فرهنگی یک ملت محسوب می شود و حفظ و نگهداری آن ضروری است.
وی اظهار کرد: اعضای انجمن میراث فرهنگی می توانند با راهنمایی کردن سرمایه گذاران به سمت احداث اقامتگاه های بوم‌ گردی در زمینه اشتغال ‌زایی و توسعه این منطقه، اداره میراث فرهنگی شهرستان سقز را حمایت کنند.
وی از آمادگی اداره میراث فرهنگی شهرستان سقز برای دادن مجوز برابر مقررات جاری خبر داد و گفت: در صورت نیاز سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی خواهند شد.
در پایان جلسه کارت های صادر شده اعضای انجمن میراث فرهنگی بخش سرشیو به بخشدار و اعضای انجمن اهدا شد.
قلعه باستانی زیویه یکی از آثار باستانی سقز است که در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرق سقز و در شمال روستایی موسوم به همین نام بر بالای تپه ای طبیعی قرار گرفته است، شواهد و مدارک بدست آمده حاکی از آن است که این قلعه یک قلعه حکومتی بوده و قدمت آن مربوط به نیمه دوم قرن هفتم قبل از میلاد است.
بنای حمام حاج صالح یکی دیگر از آثار باستانی سقز است که مربوط به دوره صفویه در سال ۷۹ به شماره ۲۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
مسجد ۲ مناره در بافت قدیمی سقز و مربوط به اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه است.
در شهرستان سقز بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی و باستانی مانند گرمابه حاج صالح، نارین قلعه، قلعه اشرفی ماماشا، قلعه کانی نیاز، قپلانتو و صاحب وجود دارد که گنجینه ارزشمندی از تمدن و فرهنگ کهن این شهرستان محسوب می شود اما تاکنون بطور علمی و دقیق مورد کاوش، بررسی و مطالعه قرار نگرفته‌اند.
سقز در ۱۹۰ کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
۷۳۵۲/۶۱۰۸
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین