اخبار گردشگری

انتقال اسکلت ۵۵۰۰ ساله به موزه شوش

به‌ گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط‌ عمومی پایگاه میراث‌ جهانی شوش، مدیر این پایگاه گفت: پس از انجام مراحل حفاظت و تثبیت، این اسکلت به شوش منتقل شده تا در موزه به‌ نمایش گذاشته شود.
محمدحسین ارسطوزاده افزود: علاوه‌بر این اسکلت، درنظر داریم حدود ۶۰ قلم شیء سفالی و فلزی مربوط به محوطه باستانی شوش را که تاکنون در انبارهای موزه ملی ایران نگه‌داری می‌شدند، برای اولین بار به موزه باستان‌شناسی شوش منتقل و نگه‌داری کنیم.
عباس مقدم، سرپرست پروژه پیش ‌از تاریخی زهره، گفت: بیش از ۸۰ گور خفته تخمین زده شده که بیشتر آن‌ها متعلق به اواخر هزاره پنجم پیش‌ از میلاد هستند و اسکلت این خانم حدودا ۲۵ساله که ”خاتون“ نام‌گذاری شده مربوط به اوایل تا اواسط هزاره چهارم پیش‌ازمیلاد است.
وی افزود: در بین گور خفتگان، شواهد روشنی از تفاوت‌های اجتماعی نیز به‌چشم می‌خورد که طبق آثار و شواهد موجود، این خاتون جایگاه بالایی در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرده داشته و شیوه تدفین منفرد آن گویای یک روش آیینی است.
وی تاکید کرد: پس از طی مراحل حفاظت و تثبیت اسکلت، با توجه به مجهز بودن تیم حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی شوش، بر آن شدیم تا خاتون را برای نمایش به موزه شوش منتقل کنیم تا در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و مرمتی لازم هم صورت گیرد.
بیش از ۱۰۰ هزار شی باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخ در انبارهای قلعه شوش نگهداری می شود.
۶۰۶۸/۷۲۸۰

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین