اخبار گردشگری

پنج هزار محصول فرهنگی پشتوانه جشنواره بُشری است

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، مهدی یک پسر روز دوشنبه در نشست خبری نخستین جشنواره ملی بُشری با اشاره به دعوت از طراحان و تولیدکنندگان عرصه های فرهنگی و عرضه بیش از پنج هزار محصول فرهنگی برای حضور در این جشنواره گفت: جشنواره بُشری با این پشتوانه شروع به کار کرده و مجموعه به‌نشر در مشهد مقدس اولین مجموعه ای است که خود فروش این محصولات را برعهده گرفته است.
وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی از ایده پردازان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در نخستین جشنواره ملی بُشری حمایت می کند، اضافه کرد: این جشنواره با هدف حمایت از تولید و ایده پردازی در عرصه تولید سوغات فرهنگی شکل گرفته است.

** انتقال پیام فرهنگی با سوغات
مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی گفت: صنعت سوغات علاوه بر تاثیرگذاری در عرصه های تجاری و اقتصادی ابعاد تاثیرگذار فرهنگی دارد و انتقال دهنده پیام فرهنگی است که تاکید ما در این فضا بیشتر بر تغییر نگرش مصرف کنندگان و امکان انتخاب از محصولات فرهنگی موردنظر است.
وی بزرگترین دستاورد این جشنواره را توجه به صنعت داخلی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی از ایده تا عمل و ارائه به بازار دانست و گفت: کشوری مانند ایران که داعیه کار فرهنگی دارد، باید با سرمایه گذاری در محصولات فرهنگی متناسب با نیاز مخاطب کودک و نوجوان و تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی این خلاء را پر کند.
یک پسر افزود: با همین رویکرد تلاش می کنیم بخشی از بازار بزرگ سوغات را به دست تولیدکنندگان ایرانی بسپاریم تا علاوه بر انتقال پیام، سود اقتصادی آن را نیز وارد چرخه اشتغال در ایران کنیم.

** طرح سوغات فرهنگی زائر
وی یادآور شد: به همت مسئولان فرهنگی و همراهی آستان قدس رضوی طرحی به نام سوغات فرهنگی زائر رضوی آغاز شده که هدف آن توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان است، البته با توجه به نیازسنجی های انجام شده بخش دیگری از این سوغات را به نیازهای زنان و پس از آن را به دیگر اعضای خانواده اختصاص داده ایم.
دبیر جشنواره ملی بُشری با تاکید بر نقش راهبردی آستان قدس رضوی در این جشنواره گفت: به دنبال ایجاد چرخه تولید و توزیع هستیم و آستان قدس رضوی به عنوان متولی امر فرهنگی تلاش می کند در صورت فعال شدن بازار، زمینه مناسبی برای حضور دیگر آستان های متبرکه و شهرهای زیارتی فراهم کند.
وی همچنین از ارتباط تنگاتنگ با تولید کنندگان محصولات فرهنگی با آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: حجم بالایی از محصولات فرهنگی داخلی کیفیت قابل قبول و مناسبی دارند اما به دلیل نبود یک سیستم منسجم و یکپارچه هر کدام به شکل جداگانه عمل می کنند که در صورت حضور آنها در این فضا می توان شاهد یک حرکت اقتصادی فرهنگی بزرگی باشیم.
یک پسر افزود: با تهیه یک بانک اطلاعات با حضور ۵۰۰ تولید کننده که بسیاری از آنان با محصولات با کیفیتشان می توانند توجه بسیاری را به خود جلب کنند، تلاش کردیم این جشنواره به خوبی برگزار شود و امیدواریم در آینده شاهد موفقیت های بیشتری در این عرصه باشیم.

** شرکت های دانش بنیان به میدان بیایند
وی با تاکید بر اهمیت فناوری های نوین در این جشنواره گفت: مجموعه ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی جشنواره با ما همکاری مستمری دارند و امیدواریم در این مسیر شرکت های دانش بنیان به میدان بیایند و ما را در رسیدن به هدفمان یاری کنند.
دبیر جشنواره ملی بُشری درباره دو بخش اصلی جشنواره نیز اظهار داشت: در بخش اول،هدفمان حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی است امکان خرید محصولات فرهنگی تا سقف ۱۰ میلیارد ریال از محصولات فراهم شده است و همچنین از پنج محصول برگزیده قدردانی خواهد شد.
وی بخش دوم این جشنواره را مربوط به حمایت از ایده پردازان و طراحان دانست و گفت: یکی از اهداف ما مشارکت و سرمایه گذاری از تولید ایده های برتر است و در این فضا از هشت ایده برگزیده تجلیل خواهد شد.
مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی با بیان شاخص های مهم در ارزیابی آثار و محصولات فرهنگی تاکید کرد: تناسب محتوا و پردازش آن با نیازهای روز کودکان و نوجوانان برای ما اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه نکاتی مانند رعایت اصول زیبایی شناسی و کیفیت طراحی محصول، طراحی فیزیکی و گرافیک بسته بندی آن نیز برای ما اهمیت دارد.

** اصل نوآوری و اصالت محصول
وی اظهار داشت: در این میان اصل نوآوری و اصالت محصول و قابلیت تولید انبوه آن و مقرون به صرفه بودنش همراه با قیمت فروش متناسب نیز برای ما اهمیت دارد.
یک پسر افزود: مجموعه آستان قدس رضوی در این عرصه به دنبال تولید محصولات فرهنگی نیست بلکه قصد دارد با اتکا به تجربیاتش در این حوزه که آن را در موسسه به‌نشر کسب کرده، از ایده پردازان و تولید کنندگان داخلی حمایت کند تا موجی در فضای فرهنگی و صنعت سوغات ایجاد کند.

** ضرورت توجه به ذائقه مخاطب
سید رفیع الدین رضوی عضو هیات مدیره به‌نشر نیز در این نشست با اشاره به ترکیب هیات داوران جشنواره بُشری گفت: با تکیه بر تجاربی که در طول سال ها در عرصه اقتصادی کسب کرده ایم و شناخت تولیدکنندگان و صنعتگران از فضای به‌نشر و آستان مقدس رضوی، افرادی برای داوری انتخاب شده اند که خود نیز در این عرصه تجارب مفیدی داشته اند و موفقیت های ملی در عرصه اقتصاد کسب کرده اند.
وی با تاکید بر اهمیت نگاه اقتصادی و تجاری به محصولات فرهنگی و نیازسنجی مخاطبان گفت: ما باید از ایده پردازی و طراحی تا ورود به بازار هوشمندانه عمل کنیم و با نگاهی مدرن به اقتصاد روز دنیا این عرصه را طی کنیم وگرنه شکست می خوریم.
طراحان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی تا هشتم شهریور فرصت دارند محصولات خود را برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه جشنواره بُشری ارسال کنند.
نمایشگاه این جشنواره و داوری محصولات از ۱۱ تا ۱۴ شهریورماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه و اعلام نتایج برگزیدگان نیز در تاریخ ۱۵ شهریورماه خواهد بود.
فراهنگ**۱۰۰۳**۱۰۵۵
‌خبرنگار: محمدرضا جعفرملک**انتشار:‌ زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین