اخبار گردشگری

معاون رئیس جمهوری: شهر دیگری جز یزد برای ثبت در فهرست جهانی وجود ندارد

به گزارش ایرنا، زهر احمدی پور، عصر روز دوشنبه در حاشیه بازدید از چند اثر تاریخی کاشان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ثبت هر اثر در فهرست میراث جهانی باید واجد ضوابط و معیارهای سازمان یونسکو باشد.
وی گفت: پرونده شهر یزد برغم داشتن ویژگی های آن برای ثبت در فهرست جهانی و با توجه به ضوابط یونسکو، زمان زیادی طول کشید.
وی افزود: ثبت یک شهر با فضای زنده و قابل سکونت دارای معیارهای ویژه ای است به همین دلیل معرفی ویژگی ها و توانمندی های شهر یزد به درازا کشید تا توانستیم نظر سازمان یونسکو را جلب کنیم و هم اکنون شهر دیگری در کشور مانند یزد در دستور کار نداریم.
کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود که در کراکوف لهستان در هفته جاری برگزار شد، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد و بدین ترتیب، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
معاون رئیس جمهوری هچنین با اشاره به این که اکنون اثرهای زیادی برای ثبت جهانی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است، گفت: در فهرست موقت خود هم اینک می توانیم ۱۰درخواست برای ثبت جهانی ارائه دهیم که امکان تمدید آن نیز وجود دارد.
وی افزود: اکنون پرونده های زیادی به فراخور ارزیابی یونسکو در فهرست ثبت داریم که اورامان، محور شهر ساسانی و جنگل های ارسباران از جمله آنهاست.
احمدی پور تصریح کرد: شهر کاشان با مجموعه خانه های تاریخی و میراث فرهنگی خاص مانند محوطه باستانی سیَلک و شهر زیر زمینی نوش آباد، مجموعه منحصر به فردی است که این منطقه را از جاهای دیگر متمایز می کند.
وی تاکید کرد: حفظ آثار تاریخی و مرمت و احیای آنها جزو ظرفیت هایی است که می تواند کاشان را به قطب گردشگری تبدیل کند و درخواست ما نیز این است که با بهره گیری از این توانمندی ها، کاشان به مقصد گردشگری تبدیل شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به بخش های کویری کاشان یادآور شد: منطقه کویر، نوع و فناوری ساخت و مصالح مورد استفاده موجب ایجاد همزیستی مسالمت آمیز بین انسان و طبیعت شده است.
وی اقلیم کاشان را مانند اقلیم یزد توصیف کرد و افزود: آثار خاص این شهر در نوع زندگی کمک کرده است تا مردمش با وجود محدودیت ها، این نوع زیست خود را در طول تاریخ ادامه دهند و بناهای خاص تاریخی، فرهنگی ایجاد کنند.
احمدی پور همچنین با تاکید بر احیای صنایع دستی خاص منطقه فرهنگی کاشان در کنار احیا و بازسازی خانه های تاریخی، ابراز امیدواری کرد که کاشان بتواند یکی از قطب های خوب گردشگری کشور باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یکروزه خود از مجموعه باغ تاریخی فین، خانه تاریخی بروجردی ها، عامری ها و مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان دیدن کرد.
افزون بر یکهزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون ۳۲۰ بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۷۴۰۸/۶۱۳۶/۶۰۲۷ * خبرنگار: یوسف صائب* انتشار: شکراللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین