اخبار گردشگری

مسئول گردشگری لاهور: خواستار همکاری با ایران در عرصه فرهنگی-گردشگری هستیم

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خانم ‘عایشه خان’ با حضور در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و ملاقات با شهاب الدین دارایی، گفت: خواستار همکاری با رایزنی فرهنگی ایران در عرصه های فرهنگی و گردشگری هستیم و برای استقبال و پذیرایی از گردشگران ایرانی در شهر تاریخی لاهور آمادگی کامل داریم.
دارایی نیز ضمن قدردانی از دیدگاه طرف پاکستانی، ابراز امیدواری کرد که با گسترش و توسعه فرهنگی و گردشگری میان دو کشور به ویژه درزمینه صنعت گردشگری وبازدید از شهر های قدیمی واماکن تاریخی، سیاحتی وفرهنگی دوکشور، شاهد معرفی چهره وسیمای مثبت پاکستان و ایران برای گردشگران دوکشور باشیم.
رایزن فرهنگی کشورمان افزود: قرار است که در سال ۲۰۱۷ میلادی باهمکاری وزارت فرهنگ و میراث ملی پاکستان، هفته فرهنگی پاکستان در تهران برگزار گردد و ما منتظر درخواست رسمی دولت پاکستان به مقامات ایرانی در این زمینه هستیم وهمچنین سفارت ایران با همکاری رایزنی فرهنگی در نظر دارد یک هیأت از خبرنگاران مطبوعات ایران برای تهیه گزارش فرهنگی، اجتماعی به پاکستان دعوت سفرکنند.
لاهور به عنوان مرکز ایالتی پنجاب و قلب فرهنگی پاکستان به شمار می رود که بزرگترین ایالت پاکستان است.
شهر قدیم لاهور در گذشته داخل قلعه با دوازده دروازه بوده که توسط مغول های حاکمان آن زمان ساخته شده است. ورود به شهر قدیم لاهور از همین دروازه ها بوده است.
قبل از تسلط انگلیسی ها بر شبه قاره، زبان مردم این مناطق در دوره تیموریان و مغول ها زبان فارسی بوده است تمام فرامین حکومتی واحکام دیوانی به فارسی نوشته وانشاء می شد کتیبه ها های فروانی در مساجد- مقابر و خانقاه ها و اماکن تاریخی شهر لاهور به فارسی وجود دارد که شاهد و دلیل بر ( نفوذ فارسی دراین مناطق) است.
مشاهیر این منطقه به ویژه علامه محمد اقبال لاهوری و مسعود سعد سلمان لاهوری- عارف بزرگ سید علی هجویری صاحب کتاب ”کشف المحجوب“ از کتب و منبع عمیق تحقیقاتی عرفانی است که در قرن هفتم هجری به زبان فارسی نگاشته شده وبه رشته تحریر درآمده است.
آساق**۱۷۲۳ – انتشار دهنده: محمدرضا منافی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین