اخبار گردشگری

اشتغال ۸۰ و ۴۰ درصدی زنان در صنایع دستی و گردشگری

 

وی با دعوت از همه هنرمندان برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی که تابستان امسال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: «بزرگ‌ترین بازار فروش صنایع‌دستی کشور را در تهران و در ماه‌های آینده افتتاح خواهیم کرد که در آن محصولات صنایع‌دستی تمام استان‌های کشور عرضه خواهند شد.» معاون رئیس‌جمهوری درباره آشناسازی دانش‌آموزان با صنایع‌دستی نیز گفت: «اتفاق مهمی که باید در کشور رخ دهد، ارتباط بین مدرسه و صنایع‌دستی است. یکی از زمینه‌هایی که می‌توان این آشنایی را برقرار کرد این است که کودکان در محیط مدرسه که با آن محیط ارتباط عاطفی دارند، بتوانند از آموزش صنایع‌دستی بهره‌مند شوند.» او افزود: «ما می‌توانیم پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از فضای مدارس استفاده کنیم؛ بنابراین پیشنهاد کردیم که روزهای پنج‌شنبه کارگاه‌های هنر و روزهای جمعه، جمعه‌بازار صنایع‌دستی در مدارس برگزار کنیم. پیرو تفاهم‌‌نامه‌ای که با وزارت آموزش‌وپرورش امضا کرده‌ایم در ایام تابستان شاهد شرایط خوبی در مدارس خواهیم بود و دانش‌آموزان با صنایع‌دستی بیشتر آشنا می‌شوند.»

احمدی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه صنایع‌دستی ۸۰درصد و در حوزه گردشگری ۴۰درصد از اشتغال در دست زنان است، خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه سال ۹۶ به‌نام سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده، جهت‌گیری جدی ما به‌سمت تقویت حوزه آموزش خواهد بود تا هنرهای صنایع‌دستی، علاوه‌بر کارگاه‌ها، در خانه‌ها هم رشد و رونق پیدا کنند. برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی، تسهیل صدور پروانه‌ در این بخش را در دستورکار داریم و همان‌گونه که اشاره شد، پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم ۷۰هزار شغل در این حوزه ایجاد کنیم.»

 

شناسایی ظرفیت‌های بوم‌گردی ۵۰۰ روستا

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ۵۰۰ روستا را به‌عنوان روستاهای هدف شناسایی کردیم، اظهار کرد: «این موضوع را در قالب برنامه ششم توسعه هم ارائه کرده‌ایم. ایجاد، راه‌اندازی و تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی، ایجاد و شناسایی ظرفیت‌های بوم‌گردی و حفظ، نگهداری و معرفی میراث‌فرهنگی و تاریخی ازجمله برنامه‌هایی هستند که در این روستاها دنبال می‌شوند.» وی در ادامه افزود: «یکی از این برنامه‌ها برای تسریع روند توسعه پایدار این روستاها، تسهیل روند صدور مجوز ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. البته راه‌اندازی و فعالیت این اقامتگاه‌ها با نظارت سازمان میراث‌فرهنگی خواهد بود تا جامعه میزبان و میهمان دچار خدشه و خسران نشوند. همچنین از استان‌ها خواسته‌ایم با برگزاری تورهای داخلی، زمینه معرفی و شناسایی این روستاها را برای مردم مناطق مختلف فراهم کنند. این نکته هم جالب‌توجه است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی که به‌شکل خانوادگی مدیریت می‌شوند موفقیت بیشتری در این حوزه دارند.» معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «معرفی اقامتگاه‌ها و ظرفیت‌های این استان‌ها در سایتی که برای این حوزه طراحی شده و به‌زبان‌های مختلف در دستورکار قرار گرفته، انجام خواهد شد. همچنین بسیاری از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی خودشان وب‌سایت‌های اختصاصی دارند و با حضور فعال در فضای مجازی، اقدام به جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌کنند.»

 

توازن در ورود و خروج گردشگر

معاون رئیس‌جمهوری درخصوص تمهیدات لازم برای تسهیل ورود گردشگران خارجی نیز گفت: «یکی از اقدامات ما برنامه‌ریزی برای برقراری توازن در ورود و خروج گردشگر و توسعه روابط گردشگری با برخی کشورهای حوزه آسیا مانند چین و ویتنام یا برخی کشورهای اروپایی مانند روسیه است و رایزنی‌هایی دارد صورت می‌گیرد تا سهم خود را از صنعت گردشگری افزایش دهیم.» او در ادامه به رویداد «تبریز۲۰۱۸» نیز اشاره کرد و گفت: «در سال آینده میلادی شاهد برگزاری رویداد مهم «تبریز۲۰۱۸» هستیم که بر این اساس، تبریز به‌عنوان نماینده ایران، میزبان کشورهای مختلف است. درحقیقت، تبریز فقط به‌عنوان یک شهر در این رویداد مطرح نیست و اکنون که قرار است به‌جای درآمدهای نفتی از صنعت گردشگری به درآمد پایدار برسیم باید از صنعت گردشگری بهره ببریم. در این میان، با برگزاری رویداد «تبریز۲۰۱۸» می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و قصد داریم در سال ۲۰۱۸ ایران به مقصد گردشگری در دنیا تبدیل شود» وی در پایان اظهار کرد: «اکنون ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه جاذبه‌های گردشگری است و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری، ایران را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرد.»