اخبار گردشگری

ثبت جهانی یزد جایگاه فرهنگی ایران را در دنیا تثبیت می کند

فاطمه دانش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا با ابراز خرسندی از ثبت جهانی شهر یزد پس از سالها تلاش افزود: یزد شهری با پیشینه‌ای تاریخی که در میانه فلات مرکزی ایران و بر سر چهار راه عبوری راه های اصلی کشور قرار گرفته، است.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، گفت: این ثبت جهانی افتخار بزرگی برای یزد است و پیام آور اهمیت غنی بودن فرهنگ و تمدن ایرانی در سطح بین المللی است.
دانش ادامه داد: طبیعت سخت گیرانه، آب ‌وهوای نسبتا خشک و کم آبی این شهر، منجر به پرورش مردمانی سخت‌کوش، قناعت‌گر و سازگار با آن شده است.
وی افزود: مردمانی که با نبوغ خود توانسته‌اند آب را از دل کوه‌ها و با عبور از زیرزمین به سطح آورند، از آن آب، خشت خشت بناهایی را ساختند و از همنشینی آن بناها شهر تاریخی یزد پدید آمد.
مدیرکل میراث فرهنگی شهر یزد تصریح کرد: یزد در میان شهر جدید تاکنون به حیات خود ادامه داده و با ساختار خشتی منسجم، وسعتی بیش از ۱۷۰ هکتار دارد.
به گفته دانش، مردم یزد با ادیان مسلمان، زرتشتی و یهودی، سالیان درازی است که با یکدیگر در سازگاری و صلح زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه یزد را شهر مناره و بادگیر نیز می‌خوانند، افزود: شهر آب ‌انبارها، شهر خانه‌های خشتی با تالار و ایوان و صفه، شهر گنبدها از دیگر نام های یزد است.
دانش با بیان اینکه یزد هر چند در اقلیم گرم و بیابانی واقع است، اما خلاقیت معماری، آن را به گونه‌ای ساخته که در تابستان‌های گرم نیز می‌توان در خنکای سایه و باد کوچه‌ها و ساباط‌هایش قدم زد، گفت: مصرف کم انرژی در ساخت و بهره برداری از بناهای این شهر، الگویی است برای بحران انرژی امروزی، از این ‌رو یزد را می‌توان شاهکار زنده «معماری گلین» نامید.
وی ادامه داد: برای درک ساخت بافت تاریخی یزد، باید اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن را مورد بررسی قرار داد و اما برای کشف پیوند بین این اجزا ناگزیر به تجزیه بافت، و بررسی عملکرد اجزای شکل دهنده آن هستیم.
شهر یزد در اجلاس کمیته میراث فرهنگی یونسکو که روز یکشنبه در شهر کراکوف لهستان برگزار شد، در فهرست آثار جهانی ثبت به ثبت رسید.
فراهنگ ** ۹۰۲۲ ** خبرنگار: رقیه نوری * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین