اخبار گردشگری

ارزش های شهر یزد به تایید جهانیان رسید

فرهاد نظری روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره ثبت جهانی شهر یزد به عنوان میراث بشری در اجلاس امروز(یکشنبه) یونسکو در کراکف لهستان افزود: یزد از امروز متعلق به همه جهانیان است و همه دنیا نسبت به سرنوشت این شهر به عنوان یک میراث بشری حساس هستند.
وی ادامه داد: امروز یک روز تاریخی برای یزد و ایران است، یعنی از این به بعد مدیریت شهری برای نگهداری آثار و حتی زندگی مردم باید با استانداردهای جهانی مطابق باشد.
نظری افزود: البته مسئولان یزد مسئولیت های سخت تری پیش رو دارند زیرا یزد امروز با یزد دیروز تفاوت دارد و اگر چه یزد از دیرباز یک شهر با ارزش های جهانی بود ولی این ارزش ها به مورد پذیرش مجامع جهانی واقع شد.
مدیرکل ثبت آثار تاریخی و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: مدیریت شهری در یزد کار موفقی تا کنون داشته و این شیوه مدیریت حداقل نمره قابل قبول را به دست آورده، اما باید همه کسانی که دست اندرکار مدیریت شهری در یزد هستند، متوجه این نکته ظریف باشند که آنها از این پس مسئول یک شهر با ارزش های جهانی هستند.
وی گفت: ثبت جهانی این شهر این ارزش را برای ما دارد که موجب می شود برخی از شهرهای دیگر ما که دارای بافت های با ارزش های جهانی هستند نگاه مشابهی برای بافت تاریخی خود داشته باشند.
نظری تصریح کرد: کرمان حتما باید بداند که هسته تاریخی اش قابلیت ثبت جهانی دارد؛ دامغان باید بداند که همین اتفاق برای این شهر هم میسر است؛ بندر کنگ، بوشهر و حتی تهران دارای بافت های ارزشمند تاریخی هستند که نیازمند توجه مشابه است و اینها ظرفیت های تجدیدناپذیر شهرهای تاریخی ما هستند.

** دیگر شهرهای تاریخی به هوش
مدیرکل ثبت آثار تاریخی و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی روند پروسه ثبت از آغاز تا کنون نیز گفت: این روند دو مساله زمانی دارد؛ اول، زمانی که قدیمیان و مردمان این دیار از آغاز تا کنون برای ساخت این شهر صرف کرده اند و دیگر زمانی که متولیان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تشکیل و ارائه پرونده این شهر به یونسکو سپری کرده اند.
نظری افزود: ۱۰ سال فرایند آماده سازی شهری یزد، مدیریت شهری مطابق استانداردها و تشکیل و تکمیل پرونده طول کشیده است.
وی عنوان کرد: ۲ سال است که پرونده یزد تکمیل و به یونسکو فرستاده شد؛ در این دو سال ارزیاب های ایکوموس «شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی» و دیگر نهادهای مرتبط به یزد سر زدند، حتی ایرادهایی گرفتند و این ایرادها رفع شد تا اینکه امروز در اجلاس جهانی تمام این تلاش ها نتیجه داد.
نظری خاطرنشان کرد: این اتفاق بسیار مبارک است هرچند پیش از ثبت جهانی مجموعه شهر، آثار دیگری از این شهر مثل «قنات زارچ»، «قنات حسن آباد»، «باغ دولت آباد»، «باغ پهلوان پور» یزد به عنوان آثار جهانی ثبت رسیده بودند و اینها نشانگر این بود که شهری که پر از این گوهرهای بی همتا است خودش نیز می تواند ثبت جهانی شود.
وی یادآورشد: باید از آثار و این شهر مراقبت بیشتری کنیم، از این به بعد این شهر مرتب توسط یونسکو رصد می شود، زیرا از این پس یزد فقط میراث ملی ما نیست و میراث بشری است.
نظری یادآور شد: باید همه اقداماتی که لازم است در جهت پاسداشت و حفاظت آثار انجام شود، مطابق استانداردهای جهانی باشد و خواهیم دید که گردشگران زیادی از دنیا به سمت این شهر سرازیر می شوند و یزد به عنوان پاره ای از جان ایران در کانون توجه قرار می گیرد.
کمیته میراث جهانی یونسکو امروز(یکشنبه) در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین