اخبار گردشگری

ثبت جهانی یزد و الخلیل، اثبات صلح‌دوستی ایران و اشغالگری اسرائیل بود

محمدحسن طالبیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ثبت جهانی شهر یزد در جلسه امروز کمیته اجلاس میراث جهانی یونسکو را به مردم ایران تبریک گفت و افزود:‌ ثبت جهانی یزد، در مقابل دو قطعنامه اخیر این اجلاس که علیه رژیم اشغالگر قدس اتفاق افتاد، پیام های روشنی داشت و اینکه، برخلاف توحش و اشغالگری اسرائیلی ها در شهر جهانی الخلیل که متعلق به فلسطینی هاست در شهر یزد ایران، ادیان الهی، زرتشتی ها، یهودی ها، مسلمانان در طول تاریخ در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته اند و این امر، نشانگر صلح دوستی ایرانی ها و احترام به ادیان الهی در ایران است.
وی یادآور شد: تصویب یکی از قطعنامه های اخیر یونسکو، شهر الخلیل به عنوان میراث جهانی فلسطینی ها را از خطر نجات می داد و مهم بود که در بیانیه یونسکو، مرتب رژیم اسرائیل به عنوان اشغالگر معرفی می شود و به دنبال تصویب این قطعنامه، این رژیم یک میلیون دلار از کمک های خود به سازمان ملل قطع کرد.
طالبیان تصریح کرد:‌ نماینده اسرائیل به دنبال تصویب این قطعنامه، بسیار بی ادبانه و گستاخانه نسبت به حاضران توهین می کرد و فرهنگ دولتمردان این رژیم برای همگان مشخص شد.
وی یادآور شد:‌ قطعنامه دیگری که اخیرا توسط یونسکو تصویب شد، حفاری های بیت المقدس را توسط رژیم اشغالگر قدس محکوم می کرد.
معاون سازمان میراث فرهنگی با ابراز خرسندی از اینکه یزد، اولین شهر تاریخی ایران است که ثبت جهانی می شود، این اقدام را آغاز یک راه بزرگ دانست.
وی توضیح داد:‌ شهرهایی که به ثبت جهانی می رسند اطلاعات و ارزش های آنها به عنوان میراث بشری به ۲۵ زبان زنده دنیا ترجمه و معرفی می شود.
طالبیان ادامه داد: همکاری شهرهای جهانی با هم از دیگر نکات مهم است، از این پس، شهر یزد نیز می تواند با دیگر شهرهای جهانی از نظر حفاظت، مرمت و دستورالعمل های جهانی به انتقال تجربه بپردازد.
وی کمک به توسعه پایدار و مشخصا گردشگری پایدار از نظر اقتصادی و جلب توجه جهانیان به ایران را از دیگر دستاوردهای ثبت جهانی شهر یزد عنوان کرد.
طالبیان خاطرنشان کرد:‌ شهرهای جهانی به عنوان نقطه های امن جهانی محسوب می شوند و در جنگ ها و بلایای طبیعی، سازمان ملل وظیفه کمک به حفاظت و امنیت آنها را دارد.
وی تاکید کرد:‌ یزد، کیمیاگری ایرانی ها در دل کویر است، جایی که آب قنات کیلومترها مسیر می پیماید تا با آمیزش با خاک کویر و معماری ایرانی، پایداری زندگی را برای مردمان زنده، به یادگار بگذارد و بگوید که ایرانی ها در طول تاریخ، همواره دوستدار طبیعت بوده اند و طبیعت را در خدمت زندگی گرفته اند.
چهل‌و‌یکمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ تیرماه سال جاری در شهر کراکوف لهستان درحال برگزاری است.
این کمیته ۲۱ عضو از میان کشورهای عضو کنوانسیون ۱۹۷۲ میراث‌جهانی دارد که اجلاس مجمع عمومی کنوانسیون مزبور، این افراد را برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌کنند.
اکنون کشورهای آنگولا، آذربایجان، بورکینافاسو، کرواسی، کوبا، اندونزی، جامائیکا، قزاقستان، کویت، لبنان، پرو، فیلیپین، فنلاند، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، تونس، ترکیه، تانزانیا، ویتنام و زیمبابوه ۲۱ عضو اصلی این کمیته را تشکیل می‌دهند.
در جریان چهل‌و‌یکمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی، امروز ۱۸ تیرماه شهر تاریخی یزد با اجماع ۲۱ عضو کمیته این اجلاس جهانی در فهرست میراث‌جهانی یونسکو ثبت شد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی**انتشار:‌ زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین