اخبار گردشگری

شناسایی قدیمی ترین سابات استان اصفهان

به گزارش ایرنا، زهرا ساروخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این بنای خشتی با کاربری سابات با همکاری یگان حفاظت مستقر در نوش آباد در دشت اقبالیه شناسایی و مستند نگاری شد.
وی با بیان اینکه این اثر نخستین سابات شناسایی شده در محدوده استان اصفهان است، افزود: بنای آن شامل دو اتاق با یک آب انبار در مجاورت آن است که با مصالح خشت و آجر ساخته شده است.
به گفته وی، قدیمی ترین بخش برجای مانده از این سابات در اتاق ضلع غربی با مصالح سنگ است که در بازسازی های بعدی مصالح خشت جایگزین آن شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد افزود: این بنا توسط پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوش آباد مستند نگاری و در حال تکمیل پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی است.
با توجه به مستندات موجود قدمت این سابات به دوره صفویه می رسد که تا دوره قاجار و پهلوی اول مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
واژه سابات ریشه در فارسی کهن دارد، جزء اول آن، سا به معنای آسایش و جز دومش پسوند بات نمودار ساختمان و بنا و عمارت است که در انتهای واژه های دیگری نظیر رباط، کاربات و خرابات آمده است. در مجموع این واژه به جای آسایشگاه و استراحتگاه امروز به کار می رفته است.
سابات به تمام بناهایی که به منظور آسودن ساخته شده، چه در شهر و چه در بیرون از آن اطلاق می شد.
این بنا ها بیشتر به چند تختگاه، یک آب انبار و گاهی یک یا دو اتاق کوچک که تنها می توان به منظور برطرف کردن خستگی و اندکی آسودن مورد استفاده قرار داد.
بیش از ۱۰۰ اثر ارزشمند تاریخی در شهر نوش آباد وجود دارد که تاکنون ۲۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
همچنین سه اثر معنوی آئینهای خیل عرب، کتل خوانی و سقاخوانی نوش آباد به ثبت رسیده است.
شهر نوش آباد با ۱۲ هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در سه کیلومتری این شهرستان و ۶ کیلومتری کاشان قرار دارد.
۶۱۳۶ / ۶۰۲۲ خبرنگار: یوسف صائب – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین