اخبار گردشگری

ثبت یزد، شهر بادگیرها در فهرست میراث جهانی

سال گذشته در همین موقع بود که دو قنات منحصربه فرد یزد در کنار۹ قنات دیگرِ ایران ثبت جهانی شد. پیش تر از این هم میراث جهانی با نام باغ بی نظیر دولتِ یزد زینت یافته بود.
یزد یادگارهای کهن و ارزشمندی چون بقعه دوازده امام، خانه حسینیان (طاق بلندها) با کتیبه دوره اتابکان، بارو، مسجد جامع، قنوات متعدد، خانه های زیبا، تکایایی چون امیرچقماق رومی، مقابری چون ستی فاطمه و سید رکن الدین، آثاری از هجرت امام رضا (ع) مانند مسجد فرط ، میادین و مصانع و بادگیرهای بلند دارد. با این همه یزد، فقط شهر بادگیرهای بلند و زیبا آثار ماندگار معماری نیست.
دارالعباده یزد شهرِ اوصاف و اوقاف و اصناف و حِرَف و در یک کلام تجلی مدنیت است. هر کس به تاریخ نامه‌های اختصاصی یزد مانند «تاریخ یزد جعفری» و «تاریخ جدید یزد» و «جامع مفیدی» تألیف مستوفی بافقی نگاهی گذرا بیندازد متوجه می‌شود که بنیاد یزد دست کم در هزار سال گذشته بر پایه بنیان‌های مدنی استوار شده است. کافی است برای تأیید این مطلب به کتابچه موقوفات طراز، که حاوی فهرستی از اوقاف یزد است و وقف نامه سیدرکن الدین از سادات عریضی و امثالهم بنگریم.

**محدوده های تاریخی شهرهای ایران، سند هویت و مدنیت هستند نه بافت فرسوده
ثبت یزد در فهرست میراث بشری، رویدادی بس مبارک است و حاوی این پیام است که باید در مبانی و اصول مدیریت شهری و شیوه های شهر داری شهرهای تاریخی ایران بازاندیشی و بازنگری کنیم؛ بدین معنی که هسته‌ها و محدوده‌های تاریخی شهرهایی مانند سمنان، کرمان، دامغان، شیراز، دزفول، ابرکوه، بوشهر، بندر کُنگ، لار، سنندج، اصفهان، و تهران سند هویت و مدنیت اند و نه بافت فرسوده؛ به بافت های تاریخی شهرهای ایران – که اغلب دارای ارزش جهانی اند – باید به چشم عنایت نگریست و نه به دیده تخفیف و تحقیر؛ اینها فرصت هایی تجدیدناپذیرند و نه موانع بر سر راه توسعه.
مدیریت بافت تاریخی یزد با همه امّا و اگرهایش به عنوان مدیریتی قابل قبول توسط کمیته میراث جهانی و مجامع تخصصی ذیربط پذیرفته شد. تجربه مدیریت شهر تاریخی یزد حاوی این پیام است که در ایران راهی برای حفظ هسته تاریخی شهرها پیدا شده که با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.
امیدواریم رخدادِ فرخنده ثبت جهانی یزد، سرآغازی باشد برای پاسداری از ارزش های تاریخی و فرهنگی شهرهای ایران.
فرهاد نظری؛ مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی
فراهنگ**۱۰۵۵**انتشار:‌ زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین