اخبار گردشگری

ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، آغاز راهی بی پایان به سوی نقطه های اوج

به گزارش ایرنا، در این پیام آمده است: امروز که خبر تأیید پیشنهاد ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در نمایه میراث جهانی در چهل و یکمین نشست این کمیته بر فضای شهر طنین افکنده است، مایه خرسندی و سرافرازی می­دانم که فرجام پیروزمندانه نخستین تجربه ایران را در ثبت شهرهای تاریخی در نمایه میراث جهانی بر همه ایرانیان و ایران­دوستان ارجمند شادباش گویم.
این پیام می افزاید: خدا را سپاس می­گویم که توفیقمان بخشید تا گامی دیگر در راستای پاسداشت این کهن یادگار ماندگار نیاکانمان و این بار با شناساندن آن به جهانیان برداریم و شایسته می­دانم تلاش پیگیر و بی­دریغ همه بزرگوارانی را که در این فرایند پر فراز و نشیب کوشیدند، صمیمانه ارج نهم و برای فرد فرد ایشان آرزوی بهروزی و سرافرازی روزافزون نمایم.
‘به راستی که ثبت یزد در نمایه میراث جهانی، تنها ثبت کالبد تاریخی در پیکره شهر نبود که شاید واژه­ها را یارای توصیف حقیقت یزد و ارزش­هایش نباشد. یزد را بلندای تاریخ توصیف می کند. یزد را پیوند فن و هنر و عشق معنا می­کند. یزد را اندیشیدن برای زیستن و زیستن همراه با اندیشیدن ترجمان می­شود.’
در این پیام همچنین آمده است: بدون تردید ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، نه پایان راه جهانی شدن، بلکه آغاز راهی بی­پایان است به سوی نقطه­های اوج در پیوستگی مسیری تاریخی که از پدرانمان به ارث و از فرزندانمان به امانت داریم.
این پیام می افزاید: از امروز می­بایست در فضایی سرشار از آرامش و همدلی، دست در دست یکدیگر دهیم، از رهاوردهای این راه تا به امروز بهره جوییم و راهی را که به درستی آن باور داریم و همانا تلاش برای پویایی و بالندگی میراث کهن سرزمینمان است، با گام­هایی استوار ادامه دهیم و تا آنجا بکوشیم که شهر تاریخی یزد در حفاظت از شهرهای تاریخی، الگویی برای جهانیان قرار گیرد.
دراین پیام آمده است: و امروز، روز عهدی تاریخی است. از امروز ما ساکنان یزد با جهانیان عهد می­بندیم که تا آنجا که در توان داریم، در پاسداشت این میراث کهن که به امانت به ما سپرده شده، کوشا باشیم و از هیچ تلاشی دریغ نکنیم. به امید روزی که یزد، برگ زرینی بر دفتر ارزشمند میراث جهانی باشد…
کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود که درکراکوف لهستان در حال برگزاری است، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر میگیرد.
سال گذشته ۱۴۰ هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است و اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند.
در استان یزد بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این افتخار بزرگی برای یزد محسوب می شود.
درسالهای گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی – آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، ۹ باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
همچنین مجموعه قناتهای ایرانی شامل ۱۱ قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به ۲۱ اثر برسد.
در طرح پنج ساله از سالجاری تا سال ۱۴۰۰ برنامه های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
۷۵۳۲ / ۶۱۹۷ دریافت کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین