اخبار گردشگری

نمایشگاه سراسری صنایع دستی/ جذاب اما کم رونق

به گزارش خبرنگار ایرنا این نمایشگاه در نوع خود کم نظیر و منحصر بفرد است و زیبایی های خاص خود را دارد و قطعا باید مورد استقبال صاحبان ذوق و هنردوستان قرار می گرفت اما انتظارها آنطور که پیش بینی میشد برآورده نشد.
نمایشگاهی در این نوع و در این سطح با حضور ۲۵ استان کشور و با نمایش صنایع دستی بسیار زیبا و سنتی و بومی باید بیشتر مورد عنایت استقبال کنندگان قرار می گرفت اما اینظور نشد.
برخی از صنایع به نمایش در امده در این نمایشگاه در دنیا بی نظیر است و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، نمایشگاهی پر محتوا در قالب بیش از ۲۰۰ غرفه از استان های مختلف کشور.
هر چند تبلیغات این نمایشگاه آنطور که شایسته بود انجام نشد اما وضعیت تبلیغات نمایشگاههایی چون مواد غذایی و پوشاکی هم به همین منوال بوده اما با استقبال بی نظیر مردم روبرو شده که باید علت ان کالبد شکافی شود.
چرا مردم از نمایشگاه مواد غذایی و پوشاک با آن شدت استقبال می کنند اما نمایشگاه صنایع دستی که نتیجه ذوق و هنر هنرمندان کشور است مورد بی مهری قرار میگیرد؟. کجای کار می لنگد؟.
در نمایشگاه ملی صنایع دستی، بسیاری از هنرهای اصیلی ایرانی چون زیلو، حصیر بافی و زیراندازهای سنتی، حجاری سنتی، کاربافی، مشبک چوب، آبگینه، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و زیورآلات سنتی و صنایع دستی منحصر بفرد میبد به نمایش در آمده است.
نکته دیگر اینکه اغلب همین اندک بازدید کنندگان هم با شوق و ذوق از کنار غرفه ها رد می شدند و نگاههای نافذ آنها نشان از این بود که ایرانی و یزدی، هنر را خوب می فهمد و درک می کند اما کسی از این چشمه هنر، خرید نمی کرد که شاید یکی از دلایل اصلی خرید نکردن بازدیدکنندگان، قیمت تقریبا بالای اغلب اجناس بود.
مطلب دیگر اینکه برخی از این هنرهای دستی مثل حصیر و بادبزن و پادری بافقی و بوشهری و نظیر آنها به صورت زنده در محل نمایشگاه تولید میشد که نشان از اوج هنر ایرانی بود.
سادگی و صفایی که در برخی غرفه ها به چشم می امد بسیار جالب توجه بود، وقتی زوجهایی را میدیدی که با لذت و پشتکار مثال زدنی در حال تولید زنده هنرهای دستی دیار خود هستند به ایرانی بودن خود افتخار میکردی که چنین مردان و زنان با همتی در خود پرورش داده است.
هنرمندان ۲۵ استان کشور در نمایشگاه ملی صنایع دستی، هنرهای دستی و بومی استان خود را به نمایش گذاشتند، در اینجا یک ایران کوچک برپا شده، همه آمده اند، از هر قوم و هر زبانی، از گیلان سرسبز تا خوزستان گرم، از بوشهر باصفا تا سیستان و بلوچستان زیبا.
در این نمایشگاه، همه چیز زبیا بود ، حتی گرمای موجود در سالن که برخی از غرفه داران را کلافه کرده بود نیز نتوانسته بود این همه زیبایی را تحت الشعاع قرار دهد و شاید تنها جای سوال آن حضور کمرنگ استقبال کنندگان بود.
ختم کلام اینکه استقبال از نمایشگاه ملی صنایع دستی، در خور نام بزرگ خود نبود، نباید هنرمندان صنایع دستی کشور از ادامه راهی که در پیش گفته اند دلسرد شوند، باید از آنان حمایت شود هم از سوی مسوولان و هم از سوی مردم و هنردوستان .
نمایشگاه ملی صنایع دستی تا ۱۸ تیر ماه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ و ۳۰ تا ۲۲ و ۳۰ برای بازدید مراجعه نمایند.
۶۱۹۷ تهیه و انتشار: محمد حسین فلاح

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین