اخبار گردشگری

دره گشایش مراغه با چشمه های جوشان و طبیعت بی بدیل آماده میزبانی از گردشگران

به گزارش ایرنا، دره گشایش با دارا بودن چشم اندازهای طبیعی از جمله باغات، درختان، مراتع، پوشش گیاهی و چشمه های آب های معدنی در جای جای این منطقه، گرمای سوزان تابستان را به خنکای برخواسته از دل طبیعت تبدیل می کند.
این دره زیبا در نزدیکی روستایی با نام گشایش در ۱۴ کیلومتری شرق مراغه واقع شده و سال های سال دل طبیعت دوستان و گردشگران را مجذوب زیبایی های فرح بخش خود کرده است.
دره زیبای گشایش در قالب جاذبه ای در دل دره ای مملو از صخره های زیبا و پوشیده از گیاهان معطر و دارویی، همچون افسونگر و کیمیاگری توانا، آرام بخش روان گردشگران و درمانی بر دردهای آنان شده است.
این دره صخره ای با منظره بدیع و طبیعت دست نخورده اش چشم هر بیننده ای را نوازش کرده و با چشمه معدنی پر آبش روحی دیگر به کالبد انسان خسته از زندگی ماشینی و هیاهوی زندگی شهری می بخشد.
هوای خنک و با طراوت درون رود همیشه جاری در این دره زیبا همراه با طبیعت سبز و سرزنده آن در پای کوههای بلند اطراف، این منطقه را به جاذبه ای دیدنی وجذاب برای گردشگران و کوهنوردان تبدیل کرده است.
وجود چشمه های معدنی جوشیده از دل صخره های عظیم و مناظر بکر طبیعی و دیدنی، باغات و مزارع سرسبز پوشیده از درختان میوه در ابتدا و انتهای این جاذبه طبیعی، از دره ای صخره ای، تفرجگاهی دلپذیر و بکر برای مسافران و گردشگران و نیز علاقه مندان به طبیعت ساخته است.
آب های زلال چشمه های معدنی دره گشایش که از لابه لای صخره های سنگی این دره و از کف رودخانه با فشار خارج شده و به رودخانه مردق چای می ریزد؛ از دیرباز محل شنا و امروز با مطالعات کارشناسی و براساس نظرات طب سنتی برای درمان برخی بیماری های پوستی شده است.
چشمه هایی که با آب های آهکی و گازدار خود جوشنده و توفنده از دل سنگ های بی احساس و خشک، گوارایی را به جسم و جان انسان و درمانی برای الام انسانی به ارمغان می آورد.
شهرت این مجموعه چشمه های معدنی اکنون گردشگران را از دورترین نقاط ایران به امید برخورداری از مواهب و نعمت الهی این جاذبه طبیعی به این خطه از آذربایجان زرخیر کشانده و غبار خستگی های راه را از تن این علاقه مندان این طبیعت بکر به درمی کند.
با وجود این جاذبه زیبا و بکر طبیعی، کمتر امکاناتی در کنار و حاشیه این دره زیبا ایجاد شده و دلیل اصلی این کم توجهی را می توان عدم شناخت کافی نسبت به اهمیت این جاذبه و نیز عدم تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه این منطقه دانست.
هرچند در سال های اخیر با تصویب منطقه نمونه گردشگری گشایش شاهد ایجاد برخی امکانات در دامنه غار هامپوئیل به عنوان بخش از این منطقه هستیم؛ امری که در مورد دره زیبای گشایش و چشمه های موجود معدنی آن مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه می گوید: در یک سال اخیر چهار میلیارد ریال برای ایجاد امکانات در دامنه غار هامپوئیل در منطقه نمونه گردشگری گشایش ایجاد شده است.
یعقوب طالبی عمده مشکلات موجود در مسیر توسعه این منطقه را عدم پایبندی منابع طبیعی به مصوبه کارگروه گردشگری در واگذاری اراضی برای این امر عنوان می کند و می افزاید: با وجود تصویب برای واگذاری این اراضی، تاکنون اقدامی از سوی سازمان منابع طبیعی در این خصوص نشده است.
هرچند بوروکراسی اداری و اعتبارات قطره چکانی برای توسعه گردشگری برای توسعه این صنعت و احیای جاذبه ای طبیعی چون دره گشایش کافی نبوده لیکن عدم جدیت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه این منطقه با وجود عملکردهای شعاری زخمه ای بر زخم صنعت توریسم در منطقه مستعد و جذاب مراغه است.
یکی از نمونه های بارز عدم نظارت بر صیانت از این جاذبه طبیعی و گردشگری را می توان در برداشت غیرمجاز و بی رویه کشاورزان و باغداران از منابع آبی چشمه های آب های معدنی این دره با استفاده از موتور پمپ های قدرتمند و نیز بهره گیری از لوله کشی های عریض و طویل برای بهره برداری از آن و در حقیقت نابودی این چشمه ها عنوان کرد.
عدم وجود راه دسترسی مناسب به این جاذبه طبیعی، وجود برخی معادن فعال در نزدیکی این منطقه گردشگری با میزان الایندگی بالا که موجب ریزش صخره ها و مسدود شدن راه های دسترسی و نیز از بین رفتن تدریجی چشمه های طبیعی جوشیده از دل صخره ها، همه و همه دست به دست هم داده اند تا تیشه به ریشه یکی از بکرترین و زیباترین تفرجگاه های جنوب آذربایجان زده شود.
دره زیبای گشایش با چشمه های آب معدنی در نزدیکی روستایی به این نام در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در دره گشایش واقع شده است.
شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
۳۰۷۷/۷۴۸۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین