اخبار گردشگری

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کرد

به گزارش ایرنا، قارایف در این بازدید گفت: شیخ صفی الدین اردبیلی در نزد مردم آذربایجان بسیار محترم است واین بقعه مجموعه ای ماندگار وسندی تاریخی می باشد.
وی با تجلیل از توجه مقام های استان اردبیل به نگهداری و حفظ و حراست از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افزود:حفط این آثار برای آیندگان ضروری است ونیاز است حفاظت ونگهداری این اثر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز گفت: مجموعه شیخ صفی الدینی اردبیلی یکی از مجموعه های تاریخی است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده وسالانه میزبان هزاران گردشگر خارجی از جمله اتباع جمهوری آذربایجان است
در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب) و نیز برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز کشته‌شدگان جنگ چالدران، قرار دارد.
منزل و خانقاه شیخ صفی در همین مکان قرار دارد و بر طبق وصیّت شیخ، جنازه اش را در اتاقی جنب خلوتخانه و باغچه و حوضخانه دفن کردند و بر قبر او بنایی ایجاد کردند تا علاوه بر مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول – آرامگاه‌های دیگری از شاه زادگان صفوی و فرزندان وی را در این بقعه و محل شهیدگاه قرار دهند.
مجموعه نفیس بقعه شیخ صفی‌الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد سلاطین صفویه، در سال ۷۳۵ ه.ق. به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شد.
بقعه شیخ صفی دارای ۸ بخش اصلی شامل مسجد جنت سرا، قندیل خانه، حرم خانه، چینی خانه، چله‌خانه، شربت خانه، گنبد الله الله و شهید‌گاه است.
علاوه بر مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول، آرامگاه‌های دیگری از شاهزادگان صفوی و سرداران قزل‌باش از جمله شهیدان جنگ چالدارن و شروان در این بقعه و محل شهیدگاه قرار دارند.
وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان که برای شرکت در آیین هفته فرهنگی این جمهوری به تهران سفر کرده بود روز پنجشنبه برای دیداری یک روزه از استان وارد اردبیل شد.
خبرنگار:یعقوب شاددل** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
۷۱۱۰/۶۰۱۶

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین