اخبار گردشگری

۷۰ هزار گردشگر از بیت تاریخی امام (ره) در خمین بازدید کردند

حجت الاسلام علیرضا مرودشتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۲۰ نفر از این گردشگران از کشورهای آلمان،آمریکا، سوئیس و اتریش بودند.
وی بیان کرد :۶۵ هزار گردشگر داخلی و خارجی در بهار سال گذشته از بیت تاریخی حضرت امام راحل که از پر جاذبه ترین اماکن تاریخی خمین است بازدید کردند تا با سبک زیست ساده رهبر فقید ایران و زادگاهش آشنا شوند.
بیت تاریخی امام ( ره ) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.
جلوخان های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد ودر اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.
بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است وبعد از هشتی در راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.
وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود.
این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر حدود ۲۰۰ سال پیش ساخته و این عمارت به شماره ‎ ۱۷۴۶در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است
سنگ نگاره های تیمره، کبوترخانه ها، دستکدهای زیر زمینی، قلعه های تدافعی، قلعه سالار محتشم، بیت تاریخی ،تیمچه بازار،مسجد جامع و۲۴ بقاع متبرکه ازمهمترین آثار تاریخی خمین است.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین