اخبار گردشگری

گردشگران بیشتری از جمهوری آذربایجان به اصفهان سفر خواهند کرد

به گزارش ایرنا، ‘ ابوالفضل قارایوف ‘ روز چهارشنبه در دیدار با استاندار اصفهان با استقبال از پیشنهاد استاندار مبنی بر خواهرخواندگی اصفهان با یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان گفت: این پیشنهاد از طریق سفارتخانه دو کشور پیگیری خواهد شد.
وی همچنین با استقبال از برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در جمهوری آذربایجان که از سوی استاندار پیشنهاد شد، گفت: در این زمینه آمادگی کامل داریم و امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران زمینه برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در جمهوری آذربایجان فراهم شود.
وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از نقاط مشترک زیادی در زمینه های فرهنگی، تاریخی و دینی برخوردارند، افزود: ما خواهان افزایش همکاری و گسترش ارتباط با ایران هستیم.
وی افزود: روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر با سرعت گسترش یافته است و روسای جمهور دو کشور در چهار سال گذشته، هفت بار با یکدیگر ملاقات داشته اند.
قارایف با بیان اینکه جمهوری آذربایجان خواهان تعمیق و گسترش روابط با ایران در بالاترین سطح است، گفت: سابقه همکاری های تاریخی و فرهنگی دو کشور ، ظرفیت خوبی را برای تحقق این هدف فراهم کرده است.
وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه فرهنگ دو ملت جمهوری آذربایجان و ایران بر پایه صلح و دوستی شکل گرفته است، گفت: امید است با استمرار صلح و دوستی بین دو ملت، فرهنگ جمهوری آذربایجان و ایران پاس داشته شود.
وی، سفر خود و هیات همراه به اصفهان که صبح امروز ( چهارشنبه ) انجام شد را فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر مسئولان فرهنگی جمهوری آذربایجان با اصفهان بعنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی دانست.
قارایوف به میراث تاریخی و فرهنگی جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: گردشگران ایرانی علاقه مند به دیدن این مکان ها هستند و این امکان برای آنها فراهم شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید در ارتباطات فرهنگی و گردشگری، گام های موثری برداشته شود، افزود: لازم است مسئولان دو کشور به تعمیق مناسبات و گسترش روابط فرهنگی و گردشگری کمک کنند.
وی همچنین خواهان افزایش همکاری های جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در زمینه آموزش شد و گفت: روابط خوبی بین هنرمندان و دانشمندان دو کشور وجود دارد اما این روابط باید در زمینه همکاری های آموزشی بیش از پیش گسترش یابد.
استاندار اصفهان نیز گفت: نقطه های مشترک فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان به حدی است که گردشگران دو کشور با سفر به کشور یکدیگر، تصور می کنند در وطن خود هستند.
‘ رسول زرگرپور ‘ در این دیدار آمادگی اصفهان برای همکاری با جمهوری آذربایجان در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری را اعلام کرد و خواهان گسترش همکاری بخش خصوصی اصفهان با جمهوری آذربایجان شد.
وی افزود: اتاق بازرگانی جمهوری آذربایجان و بخش خصوصی این کشور می تواند با اتاق بازرگانی اصفهان در زمینه های تجاری، صنعتی و کشاورزی همکاری کند.
استاندار اصفهان همچنین خواهان گسترش همکاری های گردشگری طرفین شد و افزود: مدیران تورهای گردشگری جمهوری آذربایجان می توانند در سفر به اصفهان با جاذبه های این استان آشنا شوند و با همکاران خود برای افزایش ارتباطات همکاری کنند.
وی آمادگی اصفهان برای برگزاری هفته فرهنگی این استان در جمهوری آذربایجان با اعزام هنرمندان مجرب اصفهانی بویژه در بخش صنایع دستی را اعلام کرد.
زرگرپور با اشاره به ظرفیت های استان اصفهان در زمینه مرمت و بازسازی آثار و بناهای تاریخی گفت: آمادگی داریم در زمینه مرمت و بازسازی آثار تاریخی از تجربه کارشناسان جمهوری آذربایجان استفاده کنیم و تجربه های هنرمندان خود را نیز در اختیار هنرمندان این کشور قرار دهیم.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای گسترش همکاری ها در زمینه های فرهنگی و اقتصادی از ظرفیت های بالایی برخوردارند، افزود: در این زمینه، اصفهان می تواند نقش موثری داشته باشد.
وی از اصفهان بعنوان صنعتی ترین استان کشور نامبرد و افزود: بیشتر صنایع بزرگ کشور از جمله صنایع هسته ای، هواپیماسازی، پتروشیمی و فولاد در این استان مستقر شده اند و ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی در این استان تولید می شود.
زرگرپور با بیان اینکه اصفهان در بخش کشاورزی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است ، گفت: اصفهان در زمینه آموزش عالی و ایجاد مراکز آموزشی پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و با وجود ۶ دانشگاه بزرگ بین المللی و حدود ۱۵۰ دانشگاه و ۳۳۰ هزار دانشجو از ظرفیت بالایی برای تبادل استاد و دانشجو با کشورهای مختلف برخوردار است.
وی افزود: بیشترین شهرت اصفهان به دلیل ظرفیت بالای این استان در بخش میراث فرهنگی و گردشگری است و اصفهان یکی از ۱۰ شهر دیدنی جهان به شمار می آید.
استاندار اصفهان با بیان اینکه این استان پس از برجام، میزبان گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان بوده است، گفت: آمار ورود گردشگران در سال جاری نسبت به چهار سال قبل، ۶ برابر افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: اصفهان خود را برای پذیرایی سالانه یک میلیون گردشگر خارجی و ۱۰ میلیون گردشگر داخلی آماده می کند و امکانات خوبی در این زمینه فراهم کرده است.
وی به جایگاه بین المللی صنایع دستی اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان از سوی یونکسو بعنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است و نیمی از صنایع دستی دنیا در اصفهان تولید می شود که بسیاری از آنها دارای مهر اصالت یونسکو هستند.
زرگرپور با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار جاذبه طبیعی و میراثی در استان اصفهان وجود دارد، اظهارکرد: یکهزار و ۷۶۰ جاذبه میراثی در این استان به ثبت ملی و بیش از هفت جاذبه ملموس و دهها میراث ناملموس نیز به ثبت جهانی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در حال حاضر با ۱۴ شهر دنیا خواهرخوانده است، گفت: اصفهان آمادگی دارد که با یکی از شهرهای میراثی و همتراز جمهوری آذربایجان خواهرخوانده شود.
وزیر فرهنگ آذربایجان به همراه هیأتی متشکل از ۶۰ هنرمند برجسته این کشور روز یکشنبه، ۱۱ تیرماه وارد تهران شد.
این هیات به مدت ۶ روز به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشورمان حضور دارند و با مقامات و شخصیت‌ های برجسته کشورمان دیدار می‌ کنند.
جمهوری آذربایجان، در شمال ایران در کنار دریای خزر، حدود ۱۰ میلیون تَن جمعیت دارد و باکو پایتخت آن است.
۹۵ درصد جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان هستند که ۸۵ درصد آنها را شیعیان و ۱۵ درصد را سُنی ها تشکیل می دهند.
این کشور با میراث‌های معماری، آداب و رسوم، تنوع‌های فرهنگی، انواع پوشاک، صنایع دستی، غذاهای سنتی و چشم‌اندازهای جغرافیایی و طبیعی از نظر جهانگردی قابل‌ توجه است و همه ‌ساله هزاران گردشگر خارجی را جذب خوب می کند که تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی این کشور داشته‌ است.
ت/۳۰۱۱ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین