اخبار گردشگری

همزیستی مسالمت آمیز و یکدلی از رهگذر فرهنگ مهیا می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران ضمن خوش آمد گویی به مهمانان خارجی و داخلی اظهار داشت: پیوستگی تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و آذربایجان همچون میراثی گرانبها و بی مانند از گذشته های دور برجای مانده است و اغراق نیست اگر بگوییم، هیچ دو کشوری در جهان، همانند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد که از جهات مختلف فرهنگی، تاریخی و مذهبی به هم شباهت داشته باشند.
وی ادامه داد: ما در جغرافیای مشترکی زندگی می‌کنیم، منافع مشترکی داریم، از سرچشمه های معنوی و فرهنگی مشترک سیراب می شویم و در تقسیم بندی اقلیم های فرهنگی جهان، اقلیم و تاریخ مشترکی داریم.
عضو شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نام شهرهای باکو، شیروان، گنجه، تبریز، اردبیل، ری، هرات، بخارا و خجند، از سپیده دم تاریخ به عنوان کانونهای تولید فرهنگ و فضیلت و مدارا و همزیستی با یکدیگر آمده است و امروز نیز ضمن احترام به همه مرزهای سیاسی و حاکمیت های ملی در این قلمرو، ما در جهان فرهنگ صدای واحدی هستیم.
وی ادامه داد: زبان اصیل ادب و معماری، موسیقی، فیلم، تئاتر و سینما در همه این قلمرو وسیع از بن مایه ها و مولفه هایی ریشه می گیرد که برای همه ما آشناست و برای همه فرهیختگان این قلمرو، قابل فهم و شایسته احترام است.
ابراهیمی ترکمان با اشاره به اهمیت برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان گفت: برگزاری این رویداد در ایران، تنها معرفی فرهنگ، مدنیت و هنر یک کشور نیست بلکه بیانگر قسمتی از شناسنامه فرهنگی مشترکی است که زبان ارتباطی مشترک همه ما در این قلمرو وسیع به شمار می آید و کوششی ارجمند برای شناساندن ظرفیت های کنونی و پیوستگی فرهنگی دو کشور و این قلمرو گسترده است.
به گفته وی از سویی دیگر ما در منطقه ای زندگی می کنیم که در معرض حوادث و وقایعی است که توجه به فرهنگ در
آن اولویتی انکار ناپذیر است.
ابراهیمی ترکمان تاکید کرد: میراث معنوی مشترک هزاران ساله، سرنوشت امروز ما را نیز به یکدیگر گره زده است و به همین دلیل ما را از پرداختن به مقوله فرهنگ، گریزی نیست.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به حاضران در این آیین گفت: چنانچه می‌دانید، پیرامون دو کشور در منطقه، تفکرات متحجرانه و افراطی شکل گرفته است که فرهنگ، صلح و دوستی را تهدید می‌کند و هدف آن نابودی میراث گرانبهای اسلامی، فرهنگی و تمدنی ملت هاست؛ پس بر ماست تا با توجه بیشتر به فرهنگ و سنت های اصیل مردم منطقه که برگرفته از کرامت های انسانی و اخلاقی است برای مقابله با این تهدیدات تلاش کنیم تا دگر بار به جای تصاویر خشونت بار، اشعار نظامی گنجوی معرف فرهنگ اسلامی در جهان باشد.
ابراهیمی ترکمان افزود: برگزاری هفته های فرهنگی فرصتی فراهم می‌کند که هنرمندان و ارباب معرفت و مدیران فرهنگی دو کشور در ارتباطی رویارو و گرم به تبادل تجربه و افکار بپردازند و به پر بار شدن فضای فرهنگ کمک کنند و بی تردید، ارزش این دستاورد بسیار زیاد و در بستر زمان موجد آثار نیک است زیرا هر نوع رفت و آمد اهل هنر و ارباب فضیلت، فضایی تازه برای همدلی و همراهی و تالش بیشتر و خالقیت افزونتر باز می‌کند.
به گفته وی اگر قرار است ما در نقشه فرهنگی جهان امروز سهمی داشته باشیم به شدت به این آمد و رفت ها و تبادل تجربیات نیازمندیم و برگزاری هفته های فرهنگی فرصت مغتنمی است که برای این مهم فراهم شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: به این کوشش‌های پرنشاط باید به دیده احترام نگریست و تلاش‌های سودمندی را که برای ایجاد همدلی و ایجاد مودت بین دو کشور صورت می‌گیرد باید به دیده تجلیل و احترام نگاه کرد.
هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان سه شنبه شب با حضور سید رضا صالحی امیری و ابوالفضل قارایف وزیران فرهنگ ایران و جمهوری آذربایجان گشایش یافت.
پخش نماهنگ، اجرای ارکستر ملی و اجرای موسیقی به دو زبان آذری و فارسی، تک خوانی و جمع خوانی هنرمندان آذربایجانی و پخش کلیپی از معرفی کشور اذربایجان، سخنرانی وزیران فرهنگ دو کشور و شعر خوانی از جمله برنامه های این آیین بود.
فراهنگ **۱۳۵۵**۱۰۵۵
خبرنگار:علی اکبرقزوینیان**انتشار:‌ زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین